Thursday, December 17, 2009

Januari datang lagi....



Bila Januari datang,

Aku jadi resah
Padahal dulu bulan ini yang mengisi memori indah
Padanya aku sambut dengan tangan bertadah
Keseronokan zaman bersama rakan sekolah..

Namun, bila Januari menjelma lagi
Dalam diam hati berpaling arah
Hati menyambutnya dengan penuh resah
Mencipta pelbagai rasa gundah..

Ah, Januari
Kenapa cepat putaranmu kali ini
Aku belum sempat menikmati
Usia belasanku ini..^^
dan belum sempat juga untukku mematangkan diri..

Januari, bulanku sayang
Kutahu waktu tidak pernah menungguku
kutahu waktu adalah makhluk Allah yang sangat patuh
Takkan berhenti walau sesaat pun
Takkan menunggu sesiapa pun
Dan tak pernah letih menjalankan amanat Tuhannya
Namun hati kecilku ingin berkata
Berhentilah seketika
Jangan singgah lagi Januari tu
Jangan sentuh lagi bulan tu
Jangan, please...




.: Ape la saakella nie.. nie kes diserang penyakit takut tua dah nie..^^ memang dah xboleh nak ubah da.. xleh nak halang dah.. buat la camne pun, masa kan terus berjalan... nak nanges air mata berdarah sekali pun, xkan jadi...:.

# abes tu nak buat camne la?...huhu.. xde ke cara lain?#

.: cara ape lagi? terima seadanya lah cara yang termudah dan terbaik.. terima ketetapan Allah.. ketetapan waktu..bertambahnya usia bukan satu kesalahan, tapi satu rahmat.. ye x? xkan selamanya nak jadi muda? tua tu kan dah jadi lumrah, semua orang akan merasainya.. yang penting sekarang kita kena fikirkan waktu yang tinggal di masa sekarang nie.. bila bertambahnya umur, usia kita da makin berkurang, kan?:.

#betul....tapi...., xleh ke cam xde kenaikan nombor pada usia? possible x benda tu?..^^#

.: kalo umur xnaik2, tu impossible la.. of coz la xkan jadik gak.. usia tu hanya terletak pda nombor.. dan nombor itu hanya mengikut urutan susunannye.. jadi benda tu bukanlah satu kesalahan.. dan bila umur da meningkat, kite kena la mengikut karakter usia kita..:.

#haaa..... yang tu den xmau donga tu... bukan senang nak kuarkan diri dari habit budak2 kepada habit dewasa.. dan bukan senang jugak nak tinggalkan certain2 benda yang xsesuai dengan usia..#

.: cube tanya diri, masa usia 12 tahun, sama x dengan usia 17 tahun?:.

# of coz la tak sama...ntah la.. xsedar pun#

.: kite xsedar kan? sebenarnye masa lah yang mematangkan kita.. masa yang mengajar kita jadi matang dan belajar keluar drp sesuatu yang pernah jadi sebahagian dalam hidup kita secara perlahan-lahan.. jadi masa ialah cikgu yang paling baik! so, kite terima je lah apa yang ade di depan kite sekarang nie.. terima seadanya sebab masa akan menentukan segalanya...^^:.

#waa.....camtuu....#


.: yeee, camnie...:.

#hurm, kalo camtu, ok kot... terima jelah.. wat dono jek... biase la tu bila umur bertambah kan...hik3#

.: aah, bila umur berkurang tu la yang luar biase...think positiv kella, u can do it!.. may Allah bless u through out this new year~:.


# hehhe.. diky! amiiinn....#



~monolog dalaman antara hati dan perasaan...~


Renungan sebentar:

"Demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian.. melainkan orang-orang yang beriman dan yang mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.."

al-asr: 1-3


meningkatnya umur dengan bertambahnya tanggungjawab
bertambahnya usia dengan meningkatkan lagi amalan

muhasabah sebentar dengan mengingati masa yang telah kita gunakan
berapa percent yang disumbangkan untuk Allah dan agamaNya
dan berapa percent lagi yang kita gunakan untuk keduniaan

adakah cukup masa yang diberikan?
atau manusia masih belum cukup lagi?
jangan kerana masa yang banyak membuatkan manusia leka..
dan lupa pada hakikat hidupnya
nauzubillah min zalik..



MASA ITU IBARAT PEDANG, JIKA KAMU TIDAK POTONG IA, IA AKAN POTONG KAMU~

keyla's-thought


Thursday, December 10, 2009




If you ask me about love
And wanna know about it
I am so pleased
It's everything about Allah
The pure love, to our soul... See More
The creator of you and me,the heaven and whole universe
The ONE that made us all
And HE's the guardian of HIS true believers

So when the time is hard
There's no way to turn
As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE's always watching us, guiding us
And HE knows what's in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there...

HE bring ourselves from the darkness into the light
Subhanallah praise belongs to YOU for everything
Shouldn't never feel afraid of anything
As long as we follow HIS guidance all the way
Through the short time we have in this life
Soon it all'll be over
And we'll be in His heaven and we'll all be fine

So when the time gets hard
There's no way to turn
As HE promise He will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE's always watching us, guiding us
And HE knows what's in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there...

Allahu Akbar (many times)

So when the time gets hard
There's no way to turn
As HE promise He will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE's always watching us, guiding us
And he knows what's in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there...

Allahu Akbar (many times)~


(sweeeeett......^^
soo sweeet!!
luv this song very much!)


because He promise He always be there..
He promise, He won't go away..
then,
why we never ask Allah for His forgiveness?
why we never want to approach Him?
why we never want to remember our mistakes and ask Allah to forgive us?

let's see...
how many times per day you do your istighfar?
how many times per day you remember your solah?
how many times per day you keep your mouth shut from saying nonsense?

let's not judge those last days..
just have a thought about today
what have we done for Islam today?
Allah gives a new day for us to take the chance to gain pahala
but surely everyone of us just take it for granted..
day by day, we just left behind without any improvement..
sometimes, we felt yesterday is better than today and vice versa
so what's the point of our life?


let's have a thought,
is Allah ever satisfied with us?
for what we have done in our life?
is Allah satisfied?
and do we satisfied?
'live life to the fullest'..as people do say nowadays
hahha.. 'to the fullest'?
what does it mean?
having fun for all the time?
enjoy and laugh for the whole lifetime?
huh~ that's not the reason why Allah create us
Allah never create anything in this world without any purpose.
even the stone on streets do have purpose why Allah create them..
(inikan pula kita..)


we are absolutely not perfect at all
we do have our weaknesses either we realize them or not
and Allah never objects us if we done mistakes
because if we ask for forgiveness, Allah will always forgive us
and Allah never let us alone
as long as we believe in Allah, He always be there
deep in our heart..


"dan bersegeralah kamu mencari ampunan dari Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa..

(iaitu) orang yang berinfak, baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan(kesalahan) orang lain.. dan Allah mencintai orang yang membuat kebaikan....

dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri mereka sendiri, segera mengingati Allah, lalu memohon ampunan atas dosa-dosanya, dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah? dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu, sedang mereka mengetahui..."

al-imran: 133-135





so lets us asking Allah for His forgiveness before its to0 late to repent..
wallahualam~







Thursday, December 3, 2009

semangat, kembali lah~

Air mata macam rasa nak tumpah da dalam kelas basic patient care td. haishh,, janganlah saakella wat drama air mata lak kat sini. sabar, sabar... hati kuat menahan... hai, kalau nak jadi doktor tu, memang tak leh nak lepaskan sume benda nie. pernah beberapa kali( sering jugak) berfikir nak quit and then sambung bidang lain.. rase macam xmampu...rase macam x boleh.. rase xnak buat semua benda tu!

hari tu blaja pasal masukkan medication melalui salur darah.. tu pun da cukup buat hati bernanah..
terbayang dalam mata kaki arwah abah menolak bila doktor nak masukkan air melalui salur darah di kaki..masa tu abah da tenat..
hari nie blaja nak masukkan nasogastric tube melalui hidung ke perut pulak..
terbayang dalam mata doktor jolok tube masuk dalam rongga mulut abah sebab nak sedut lebihan darah dalam perut..
mau xmengalir air mata bile teringat..mau x menggeletar tubuh rase kesakitan tu.. haishh... nie baru dengar cerita daripada kakak dan abang yang jaga arwah abah aritu.. belum saksikan lagi...nie pun da terbayang tahap dahsyat da nie...

ya Allah, kembalikan semangatku~


memang rasa cam nak tukar bidang.. tapi bila fikirkan balik, nape aku nak jadi doktor? aku kembali teringatkan niat aku suatu ketika dulu..nak jadi wakil antara doktor-doktor muslimah yang ade kat malaysia..nak bagi satu kemudahan bagi golongan wanita yang (of course) seringkali xselesa bila dirawat oleh doktor lelaki.. nak jadi penolong supaya aurat wanita muslim terjaga daripada didedahkan kepada golongan yang xsepatutnya.. itu impian dan tujuan..
dan insyaAllah niat itu xpernah mati lagi dalam hati ini.. (sebab tu kalo perasan, aku sering tekankan aurat dan pergaulan)

anti lelaki? xpernah ade dalam kamus hidup. Aku sayang arwah abah, aku sayang abang dan adikku, aku sayang Rasulullah, dan para sahabat, insyaAllah.. aku bukan taksuke, aku cuma mahu lelaki bila dikatakan ajnabi, dia berkelakuan yang sepatutnye.. tu je.. aku juga boleh masuk dengan sesapa sahaja asal masing2 tahu batas masing2.

(nie da melalut topik lain da nie)


kembali kepada jadi doktor tadi.. nape aku tak boleh quit.. sebab aku rasa aku telah pegang amanah.. sejak dari dulu lagi arwah abah sakit, dan dari situ aku belajar dan berimpian nak jadi doktor agar dapat merawat abah.. dan walaupun nampaknye impian untuk jadi doktor peribadi abah da terlebur, aku xpatut quit..sebab nie harapan abah.. abah pernah dalam hatinye terletak harapan tinggi untuk aku.. macamana aku boleh tahu? sebab aritu abah pernah berubat tradisional dengan seorang pakar perubatan nie..insyaAllah ustaz nie berubat dengan ayat2 suci al-quran.. dan benda pertama yang ustaz nie tanya pada abah aku ialah- sapa anak yang nak ke luar negara tu?..padahal abah aku baru cakap pasal dia sakit kat mana... dan saat itu aku dapat tafsirkan, yang ustaz tu dapat baca apa yang abahku fikirkan...dan abahku memikirkan aku....


yes! semua benda nie ade kaitan dalam hidup aku..yes, semua benda nie akan selalu di sekeliling aku, dan aku akan atau bakal bergelumang dengannya satu hari nanti.. bagaimana akan aku hadapinya?..aku pun taktahu..tapi aku tahu, Allah knows.. jadi aku serahkan apa yang terbaik buat diri aku kepadanya.. kalau ade rezeki aku dilapangan ini, insyaAllah, akan ade lah..

buat masa nie, terlalu awal untuk kawal semua benda dan buat macam tak tahu je.. orang lain mungkin tengok orang tua yang jalan disepanjang jalan kat czech nie macam biase..tapi bagi aku, ia bagai melihat arwah abah berjalan. tengok tongkat pun da boleh bayang da. orang lain mungkin tengok kaki pesakit macam xde pape, tapi bagi aku, teringat clearly kaki yang selalu aku urut sambil tengok tv.. maybe bagi orang lain cerita raya tu seronok, tapi bagi aku, cerita raya tu perit.. mungkin bagi orang lain, lawat kubur tiap2 raya tu xde la penting sangat, tapi bagi aku, teramatlah penting..mungkin bagi orang cakap pasal kematian da selalu, tapi bagi aku, aku sering terasa..

tak, aku xsalahkan sesapa pun dalam hal nie.. aku cume mengatakan ape yang aku rasa dan xde pernah nak menyinggung perasaan orang yang membaca nie.. dan aku xkesah pun kawan2 aku kongsi cerita sume..x, jangan salah sangka.. aku cume nak mengatakan perasaan aku.. aku dibayangi oleh semua benda nie dan aku berdoa agar aku dapat hadapi dan tanganinya dengan lebih baik.. (jangan salah sangka~)


hah~ lega skit berkongsi cerita.. sekarang ude aku sakit kaki..mak sihat alhamdulillah...semalam dapat ber'webcam' dengan mak sekejap..coz mak datang kl nak antar ude berubat.. rindu terubat tengok mak. tengok wajah mak yang sudah menjamah usia, tergugat sedikit sebanyak keputusan aku untuk tak mahu pulang ke malaysia tahun depan.. aku bukan tak mahu.. tapi aku tak mahu bagi harapan sepertimana aku bagi harapan terlalu awal pada arwah abah dan mak tahun lepas.. cukup la...aku cume berdoa agar mak sihat selalu..seluruh keluarga sihat, insyaALLAH..dan aku pun sihat.. benda nie bukan kita yang atur..dan aku mintak yang terbaik daripadaNYA...

semangat, kembalilah~

maaf, post kali nie mungkin xmemberi manfaat kepada yang membaca. maafkanku kerana blog ini sering bertukar semangat.. dan penulisannya sering berubah-ubah mengikut kehendak penulisnya -aku-... maaf sekali lagi xdapat memberikan penulisan yang berguna untuk semua..
sebenarnya blog ini asalnya ditulis untuk meluahkan bicara hati.. dan pernah jugak ingin menjadikan ia sebagai medan untuk ber 'DF'.. tapi nampak gayanye, seringkali tersasar daripada apa yang diharapkan..


maafkan aku~

keyla-talks

Tuesday, December 1, 2009

dělat nebo nedělat~

aku mencari-cari.... benda yang boleh mengubat hati...
dan aku menjumpai ini...

sebagai renungan bersama.~




"kalau syaitan seringkali memainkan perasaanmu, mintaklah pada Allah agar ditetapkan hati...
kerana hati kita milik Allah~ Allah lah yang berhak memberi petunjuk..."



(video nie ade sambungan dia rasenye, coz ayat akhir tergantung...tp sambungannya xdpt dikenal pasti, prosim..)


-talk to ourself; To Do Or Not To Do-

keyla talks

Sunday, November 22, 2009

rindu bertandang~

tadi singgah facebook kak aya. tengok muka si bulat yang kusayangi~ hafey, terus tergoncang hati..rindunyer....!
tengok lagi, rindu!
tengok lama-lama, rindunyerr!!!


mohamad hafey~

rase nak pegang, rase nak tatang, rase nak picit2 hidung dia.. mak aih, rindu sangat nie!
tu baru yang da pernah pegang, nie ade 2 orang lagi yang aku xpernah pegang lagi! Nur syazwani Zulfa dan sorang lagi(xdpt dikenal pasti lgi..^^..xsempat nak tanya) lahir bulan nie, alhamdulillah..sihat walafiat..waaaa, bertambah kerinduan nieh!
cukup 4orang anak buah lahir tahun nie...syukur alhamdulillah!



nursyazwani zulfa~ sepet ikut mak tun...hehe



raudah nursolehah~ yang 1st lahir tahun nie..

dan sorang lagi yang xdapat dikenal pasti lagi..hehe..maaf atas kesulitan mengupload gambarnye coz maknye xbalik kampung lagi..maknye dalam pantang dan berpantang di pahang..(kakak ipar saya).^^ so, gambar xdapat lagi la..huhu.. nama pun xtaw..


anak buah da ramai, terasa tua pulak...adoi..("_')

xpe. i kan makcik muda yang cumel..i boleh treat them as frens, who know? rite? hehe..
kepada anak-anakku, mak kila rindu kamu semua!!!
blaja baek2..sayang sume~


salam sayang
keyla~

Wednesday, November 18, 2009

KCB~





YANG BAIK JADIKAN TELADAN...
YANG BURUK JADIKAN SEMPADAN~~



''sekalipun cinta telah kuhuraikan,
dan kujelaskan panjang lebar,

namun jika cinta kudatangi,
aku jadi malu pada keteranganku sendiri.

meskipun lidahku telah mampu menghuraikan
namun tanpa lidah cinta ternyata lebih pantas....
..
kata-kata pecah berkeping-keping ketika sampai pada cinta.
dalam menghuraikan cinta,
akal terbaring tidak berdaya.

bagaikan keldai yang terbaring dalam lumpur.
cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan!....''

~ketika cinta bertasbih~




keyla~
'tuntun hatiku dalam sabar menanti jodohku...'

Thursday, November 5, 2009

Nak sentuh sikit....

AL-QURAN. ISLAM.
Al-Quran dan Islam berjalan seiring.
tak pernah bertentang,tak pernah pincang.
Islam suruh apa yang Al-Quran kata.

dan Al-Quran suruh ini.....


"dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya(auratnya), kecuali yang biasa terlihat. dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya(auratnya), kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau putra-putra saudara lelaki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka atau para perempuan(sesama Islam) mereka, atau hamba sahaya yang mereka miliki, atau para pelayan lelaki (tua) yang tidak mempunyai keinginan(terhadap perempuan), atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat perempuan. dan janganlah mereka menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. dan bertaubatlah kamu semua kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, agar kamu beruntung.."

annur-31


AL-QURAN. KALAMULLAH.
Kata-kata Allah.
Suruhan Allah.

DAN ALLAH SURUH INI...

jaga pandangan..

.

menutup aurat...


melabuhkan kain tudung.... menutupi dada....



dan berjalan tanpa menghentakkan kaki..


.

BUT,

DO WE HAVE DONE THAT??

CUBA RENUNGI......
















what would you say?

'rimas la pakai tudung'?
'asal tutup kepala sudahla..'?
'fesyen la, makcik!'?
'kakipun nak kena tutup ke?'
.....



adakah itu jawapan yang akan dijawab depan Allah?
adakah itu jawapan yang nak diberi?
betul ke nie?







perlu ke semua nie? PERLU!
wajib ke tutup2 nie? WAJIB!
kenape keras bunyinye nie? sebab dalam bab nie, TAKDE KOMPROMI!

dengan ABANG IPAR, dengan PAK CIK SEDARA YANG BUKAN BELAH KELUARGA IBU atau AYAH, kena JAGA AURAT!....(INGAT TU KEYLA...JANGAN TULIS JE..)



kerana apa buat nie?
KERANA ALLAH..

kerAna apa nak jaga sangat nie?
KERANA AKU seorang MUSLIMAH

orang lain tak jaga pun?
(kubur lain-lain,amal lain-lain juga...)
DIORANG TAKTAHU LAGI KOT...
jadi yang tahu nie la kena buat....






'jauhilah oleh kamu semua akan dosa-dosa kecil, kerana perumpamaan dosa-dosa kecil itu laksana sekumpulan orang yang singgah di tengah lembah. yang ini datang sambil membawa dahan, dan yang ini datang sambil membawa dahan, yang ini datang membawa dahan, lalu mereka memasak rotinya. sesungguhnya dosa-dosa kecil itu perbuatan derhaka.'
Baginda Nabi Muhammad s.a.w berkata seperti yang diriwayatkan oleh Sahl bin Sa'd radhiyallahu anhu.[isnadnya sahih, ditakhrij oleh Ahmad, At-tabrani dlam Al-kabir dan Al-soghir, 2/49.]


ada seorang zahid, Bilal bin Sa'd pernah berkata:
"Janganlah engkau melihat pada kecilnya kesalahan, tetapi lihatlah siapa yang engkau derhakai."


wallahualam..
-keyla talks~

Sunday, November 1, 2009



Palestina tercinta
by: Shoutul Harakah

Untukmu jiwa-jiwa kami
Untukmu darah kami
Untukmu jiwa dan darah kami
Wahai Al-aqsa tercinta

Kami akan berjuang
Demi kebangkitan Islam
Kami rela berkorban
Demi Islam yang mulia

Untukmu palestina tercinta
Kami penuhi panggilanmu
Untukmu Al-aqsa yang mulia
Kami kan terus bersamamu

Ya Rabbi izinkanlah kami
Berjihad di PalestinaMu
Ya Allah masukkanlah kami
tercatat sebagai syuhadaMu..



lama tak dengar pasal Palestine.
jauh rasanya ke'bersamaan' dengan saudara hebat kita tu.
Sibuk? tak jugak..tp mungkin sering terlalai dengan nikmat senang tu.

Cerita terbaru:
Mahkamah Israel bebaskan dan buang Yusuf Baaz dari Al-Aqsa.

Sabtu, 31/10/2009 – Lembaga Al-Aqsa untuk Wakaf dan Peninggalan Bersenjarah menegaskan dalam kenyataan, mahkamah Zionis-Israel memutuskan membebaskan Syekh Yusuf al-Baaz, imam masjid di Ludd bersama salah seorang pemimpin gerakan Islam di Palestin. Mereka turut dikenakan hukuman untuk tidak mendekati al-Quds selama sebulan, namun mahkamah tidak menuruti permintaan itu.

Mereka beranggapan dengan menjauhkan Syeikh Yusuf akan memberikan kemanan dan ketenangan di al-Quds. Apa yang berlaku sebenarnya pihak Zionis-Israel yang berkali-kali melanggar masuk masjid Aqsa dan memberikan perlindungan kepada ektrimis-ektrimis Yahudi itu.

Sementara itu, Syekh Yusuf Al-Baaz menegaskan setelah tiba di rumahnya setelah dibebaskan, “Kegusaran Israel hari ini sudah tanpa batas sebab mereka sudah lagi ingin melihat siapapun yang mengucapkan kata-kata apapun di masjid Al-Aqsa, namun mereka tidak akan faham bahawa kami akan membela Al-Aqsa melebihi daripada apa yang mereka fikirkan”.

sumber : COMES
penterjemah : ateed


sumber: http://palestinkini.info/?p=4650#more-4650



H
ebat..memang hebat.. mereka tak gentar langsung..tak pernah putus asa walau sedikit pun. mereka inginkan syahid itu tujuan utama. dan mereka ingin Allah mencatatkan nama mereka sebagai para syuhada' yang mengikuti jalan Nabi ini...


hebatnya mereka2 ini.. teringat satu hadis yang pernah ade dalam blog nie yang digubah oleh Muadz dalam bentuk lagu, bahawa akan ade satu golongan yang akan mempertahankan Al-Aqs
a sampai ke titisan darah terakhir..-http://perjalanansidhaif.blogspot.com/2009_01_01_archive.html

subhanallah, Maha Suci Allah..
ingin sekali namaku juga dicatat sebagai syuhada'Mu...

keyla~

Friday, October 30, 2009

Degil..

Degil tu lawannyer patuh
Keras kepala tu lawannyer taat
Ketegaq tu lawannyer baekk
sombong tu lawannyer humble

Degil tau dia nie.
Keras kepala betul.
ketegaq!

takpe la, lagi seminggu stop la...
janganlah mara....

Mana orang tak marah?
yang sakit diri sendiri.
karang sapa yang susah?

rileks la..
jangan la mara...xelok tau..

Tengok tu..
degil tau dia nie.
orang cakap xmahu dengar
biarkan..
biar dia rasakan..

-when mama-in-keyla talks~

keyla^^

Wednesday, October 28, 2009

Perpisahan itu pahit.

Sayu. Itu saja yang dapat aku rasai sekarang. Pahit. Memang pahit dugaan itu. Kalau berlaku padaku, aku mungkin tak dapat hadapinya. Mungkin sebab itu Allah tak timpa dugaan itu padaku. Nauzubillah.

Tenang. Tenang wajahnya menghadapi situasi yang menggetirkan. Diulang kata, kalau berlaku pada aku, aku tak mungkin setabah itu. Mungkin aku tak sekuat dia. Dia yang masih dapat tersenyum disebalik kata-katanya. Menyembunyikan sesuatu yang aku sendiri tak dapat bayangkan. Mungkin sedih hatinya. Aku tak tahu. Dan tak dapat agak.


Sedih. Kerana aku pernah rapat dengan dia. Mungkin tak serapat mana, tapi perkataan kawan itu menerangkan. Bila disebut kawan, perasaan itu terasa dekat. Walaupun terpisah beribu batu. Perasaan 'kebersamaan' itu ada. Susah senang ingin dikongsi. Itulah kawan.


Ingin sekali mengatakan 'selamat jalan', tapi lidah terasa kelu. Ingin sekali mengucapkan rindu tapi hati jadi sayu. Diulang kata, kalau berlaku padaku, aku tak mungkin dapat hadapinya.
Duhai sahabat, ujian itu memang pahit. Tapi pasti pahit itu akan digantikan dengan manisnya kenangan. Akan ada kemanisan yang menyusul.Dan aku harap sangat kemanisan itu segera datang. Agar pahit itu tak terlalu lama kau telan.

Percayalah dan yakinlah padaNya. Akan ada cahaya dihujung terowong yang gelap. InsyaAllah.


Semoga kau tabah hadapi.


keyla


Wednesday, October 21, 2009

Bila rahmatNya memayungi...

"your temporomandibular joint has a problem..."

ya Allah!

"it cause the spasm that envelope the muscle to be contracted..."

masya Allah!

"so there is inflamation on your sterocleidomastoid muscle.."

air liur ditelan berkali-kali.

"that's why u felt pain everytimes u have to chew.."

correct.

******************************

ingatkan sakit gusi biasa. ingatkan sakit telinga aku yang menyebabkan bengkak tu. ingatkan gigi bongsu nak tumbuh. rupa-rupanya...

******************************


"so you have to follow my advice. ..

1. hav a 'soft diet'
2. do not eat the chewing gum
3. hav an exercise for your mouth 20 minutes per day
4. hav the supplement-get from pharmacy
5. do place sum heat on the TMJ part by using light or else

please, do it for 14 days...."


************************

wow..
sabtu nie nak buat open house.. tadi baru je rasa nak makan doner or durum.. nasi xboleh ke?
ai, takkan makan bubur je 2minggu nie?



"dan jika Kami berikan rahmat Kami kepada manusia, kemudian rahmat itu kami cabut kembali, pastilah dia menjadi putus asa dan tak berterima kasih..."
surah Hud:9

nauzubillah!

hati marah diri sendiri. kufur nikmat! cakap main sedap mulut. tak pernah fikir natijah lepas bercakap. mulut tengah sakit pun ada hati nak cakap lagi. tengok, Allah da tegur dalam ayat-ayat cintaNya. tak berterima kasih tau. nie baru xboleh makan makanan yang keras, belum lagi xboleh makan terus.....haih, jaga mulut!


###########################

bersama ujian, ada rahmat
bersama kesunyian ada Pemerhati
bersama kesakitan, ada penawar
bersama kesedihan, ada Pendengar..


"maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?..."


keyla




Friday, October 16, 2009

DenDa

Oh, malas eh?

nah amek nie!
tak boleh tengok youtube sampai minggu depan!
jangan gatal-gatal nak bukak lagu sampai nak tido pun kena ade lagu!
tu, buku kat sebelah tu tengah menunggu suh dibaca.
jangan nak ngada-ngada stay up sebab nak tgk legasi 43 karat ke, matahari ke.

tu, biochem xpenah abis bace
physio tu dah tukar tajuk baru dah pun. revise!
czech minggu depan nak test, pandai sangat dah ke?

amboi-amboi-amboi...
rileks sgt eh 2nd year nie?
jangan esok, dah hujan baru nak cari payung
karang menyesal xsudah!
sapa yang susah?

study!!!

-when mama keyla talks-

Wednesday, October 14, 2009

MaaF, perlukah?

"Kau siapa nak mintak maaf dengan aku?"

"Kau ingat senang ke aku nak maafkan kau?"

"Apa maaf-maaf? sorry naik lorry la.."


Semua tu antara ayat2 yang bakal keluar apabila maaf dipinta dari seseorang.
Payah nak memaafkan..
Tak semua orang sebaik ini untuk memaafkan...

"Takpe lah, aku da tak ingat da.."

"aku dah maafkan semuanya...takde pape yang perlu dirisaukan"

....

Dalam kes yang selalu kita perasan, maaf itu sering menggunakan contoh junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. dengan mengatakan..

"sedangkan Nabi pun maafkan ummatnya..inikan kita.. maafkan lah"

dan jawapan bagi mereka yang keras hatinya..

"aku bukan Nabi.. aku bukan sebaik Nabi.."


hurm..payah kes nie. kes maaf memaafi kadang-kadang boleh berlarutan sampai bertahun-tahun. paling tragis, sampai meninggal pun masih nak menyimpan dendam..! nauzubillah.



Maaf, sukar untuk diluahkan. Sukar juga untuk diterima.
Ada apa dengan maaf sebenarnye?

adakah dengan memaafkan, kita sudah kalah?
adakah dengan memaafkan, kita hilang maruah?
adakah dengan memaafkan, kita sudah kecundang?

dan,

adakah dengan meminta maaf pula, semua akan jadi normal kembali?
adakah dengan meminta maaf, boleh kembalikan nyawa?
adakah dengan meminta maaf, perkara boleh diselesaikan?

payah...memang payah..

Kadang-kadang, kita mudah memaafkan orang. Tapi perasaan sakit hati itu masih ada.
Macamana pulak tu?


Definisi maaf; membebaskan seseorang daripada tuntutan kesalahan; mengampuni.
Dari maksud yang diberi, maaf hendaklah dilakukan dengan sepenuh hati. dengan setulus hati nurani..


'jika kamu masih juga berasa sakit hati, padahal dia sudahpun meminta maaf, itu tandanya kamu belum benar-benar memaafkannya..'

salah satu ciri kita apabila sudah tulus adalah, apabila memaafkan orang lain, tiada lagi sakit hati kita oleh perbuatannya itu. dengan memaafkan, mampu mengurai belenggu-belenggu sakit hati itu..

Memaafkan,
mampu membuang segala kebencian, dan merupakan
satu bentuk kekuatan yang boleh menghancurkan sikap suka mementingkan diri sendiri..'

(dipetik dr novel ketika cinta bertasbih)

Memaafkan adalah kekuatan yang dapat membuang segala kebencian.
Memaafkan juga menjadi satu kekuatan yang dapat menghancurkan rasa mementingkan diri sendiri!

Jadi, siapa kata dengan memaafkan, kita menjadi lebih rendah?
siapa kata dengan memaafkan kita telah kalah?
sebaliknya, kita telah menang, dan mungkin martabat kita lebih tinggi daripada yang disangkakan..


Masakan tidak, dengan memaafkan, Rasulullah dapat mengembangkan Islam.
Ramai yang memeluk Islam lantaran tertarik dengan sikap pemaaf Rasulullah S.A.W.
Contoh di depan mata, masihkah ingin berdusta?


"susahnya nak maafkan dia.. tengoklah apa yang dia lakukan pada aku.."

Susah nak maafkan? Cuba kita fikirkan kembali.. siapa yang sempurna di dunia nie? tiada siapa melainkan Nabi. Jadi kesalahan yang berlaku pasti disebabkan ketidaksempurnaan yang ada. Dan mungkin kesalahan yang berlaku menjadikan si fulan sebagai perantaraan. Jadi, adakah dia bersalah kerana ketidaksempurnaan yang dia ada?

Kita sendiri pun tak cukup sempurna. Cuba kita tempatkan diri kita ditempat orang yang bersalah itu.. sebagai manusia kita pun ingin dimaafi. kita berharap sangat agar maaf kita diterima. Jadi, samalah kita dengan mereka yang meminta kemaafan dari kita..


"kalau mintak maaf kot ye la aku maafkan.. nie nak cakap maaf pun payah..."

belajar untuk memaafkan.. ada orang yang fikir perkara kecil tak perlukan perkataan maaf. tapi bagi orang lain, itu perlu. ada orang yang sensitiviti dia tinggi, ada juga yang rendah.
bagi yang tak tahu kita nie spesies mana, memaafkan itu lebih baik..
tapi bagi yang sedar, maaf bukan satu perkataan yang kalau diluahkan, boleh meninggal dunia..
jadi,hidup ini, kesimpulannya
kita kena berlapang dada..
tolak sana,tolak sini
marah sana, marah sini
kesudahannya
kita yang rugi..

INGAT,
Allah kurniakan kita 2 telinga, satu mulut
agar kita lebih banyak mendengar
daripada berkata-kata

dengar penjelasan sebelum menuduh
tahu hakikat sebelum berkata-kata
dan
MEMAAFKAN ITU LEBIH BAIK..


keyla





Sunday, October 11, 2009

jauh berjalan...


Kadang-kadang
kita tak tahupun
esok,
cerah atau mendung
berawan atau hujan..

Walaupun ada ramalan kaji cuaca
itukan semua ramalan..

Jadi,
kadang-kadang
ada orang yang bawa payung
ada juga yang tidak
bagi yang tidak,
ada yang jumpa tempat berteduh
ada jugak yang tidak...

Bagi yang kebasahan,
mungkin ini bukan hari mereka
siapa yang mahu kebasahan begitu
hanya kanak-kanak kecil sahaja yang suka

Basah bukan sebab nasib yang tak begitu baik
tapi satu ketentuan
satu bentuk pengajaran
mendidik dan menceritakan
tentang makna kehidupan...

Bukan kecil dunia ini
bukan besar benda yang dicari
mencari makna kehidupan
bukan sesaat dua boleh jumpe
bukan sehari semalam bersengkang mata
seumur hidup belum tentu akan temui
jawapan pasti

Jadi,
kebasahan itu bukan satu kesalahan
basah tak bererti kalah
basah bukan jenayah
basah bukan pasrah..

~KEYLA~




Monday, October 5, 2009

when the doctor scared of her own blood

Minggu nie baru bermula praktikal physiology. Sudah seminggu berlalu dengan lecture biochem, physio dan basic of patient care.. Dan semua itu permulaan bagi tahun kedua aku di Czech Republik.
Amat menyeramkan.. Memang seram. Tahun kedua ini, aku ade 5 subjek yang perlu diamek; Czech languange, physiology, biology, biochemistry, and basic of patient care.
Macam biase, semua kena score. Tahun ini juga aku jadi senior even rasa diri tak layak la nak dipanggil kakak ke, senior ke..tapi kerana mereka2 ni muda2 dari aku, so panggilan kakak tu xlepas la jugak..huhu

Dan, yang paling penting tahun nie, aku masuk rumah baru! dapat bilik baru,barulah syok! walaupun almari aku xberapa nak cantik, aku terima seadanya..hehe.
hurm, sebenarnye, aku nak cerita pasal kelas lab physio tadi. Agak best la sebab menu arini mengambil darah orang..hehe.. tapi aku plak yang kena 'menderma' darah, bukannya 'mengambil' darah..huhu..sebabnye, aku akan jadi mabuk kepayang kalau melihat warna merah pekat darah..
waaa, ngeri!!

tapi, alhamdulillah, tiada aksi2 pitam-pengsan seadanya.. aku hanya pening2 lalat setelah lama bersama darah tersebut.. nampaknye 'bloodsickness' aku da semakin baik! petanda baik tu..
alhamdulillah..

hurm, susah nak jadi doktor nie sebenarnye..perlukan keberanian.. mau tidak. jarum sepanjang ibu jari tangan nak cucuk kat anak orang. mahu kena parang kalau cucuk xde title doktor.. tp kalau'doktor sendiri' tu lain la cerita.. serious, tadi masa main cucuk2 tadi semua 'doktor' yang menyucuk tanya 'patient' masing2 sama ade mereka ok or not. huhu... risau la kan.. sakit jugak tau.** nie kata orang yang berpengalaman**..hehe

tapi betul la..aku still pening lagi nie penangan darah. nasib nak amek darah lagi mgu depan. kalau esok lagi, berturut2, mau pitam aku dalam kelas tu..hurm, kepada yang mabuk darah macam aku, disarankan agar jangan tengok darah tu lama2..pastu jangan bayangkan ape2..ingat cam darah ayam je. xde pape lah.. lama2 ok la tu..^^

apepun, tahun kedua nie lagi mencabar bagi aku..moga dipermudahkan..
may Allah bless~

salam alaik

Friday, September 25, 2009

time to go back...

raya da menjelma..dan hampir seminggu berlalu. dikesempatan ini aku memohon ampun dan maaf sekiranya ade melukakan hati sesiapa dengan penulisan aku nie. juga maaf andai isinya tidak memenuhi citarasa anda semua. aku hanya meluahkan sedikit daripada pemikiran dan perasaan aku..hehe
juga selamat hari raya kepada semua yang mengenaliku. maaf andai xberkesempatan bertemu. aku sibuk, korg pun sibuk..masing2 xdapat nak berjumpe..sorie sgt2.

da raya sakan, sekarang masa untuk berpisah..perpisahan yang akan menerbitkan kerinduan dalam hati. haishh.. selalu jadi camtu. takpe la, rindukan tanda sayang..

mungkin perpisahan ini lama, mungkin juga cepat..bergantung kepada ketentuan Allah.. aku hanya berserah.. walaupun perpisahan kali ini mengundang perasaan takut dalam hati.. takut kalau ini perpisahan hidup dan mati.. takut bila akan diuji lagi dengan perpisahan begini. dah serik, tapi siapa aku untuk menahan..


harapnya, semua berjalan lancar di czech.. aku tgh menghadapi masalah yang boleh dianggap kritikal dan serious. huhu..harap2nya baik2 saja..


now, it's time for 'bibik' to be doctor again after 2months break.hahha.. bibik berjaya lah pada musim ini. tp cam susah je nak jd doc balik bile xde revision pe pun..haru!

apepun, raya ini raya untuk aku menginsafi diri.. dan sedar bahawa hidup dan mati itu hanya dipisahkan oleh garisan halus sahaja..


i'll miss my mum..i know i'm very noty wif my mum..degil n keras kepala..mamma, ampun ye..
to my sis, thanx for everythg.. my family, luv u'all

my frens in czech, wait for me ya..i'm coming home.. sediakan karpet merah..^^

Friday, August 14, 2009

jauh perjalanan....

alhamdulillah, alhamdulillah..
sebulan berlalu dengan penuh pengisian, insyaAllah. 3minggu penuh dengan pengisian novel(^^) dan 1minggu dengan mukhayyam(kem). alhamdulillah, ade pengisian. tak sepenuhnya duduk saja di rumah.

novel pertama



sesuai untuk pembacaan golongan berumur(30-40thn). tak sesuai buat yang belum berkahwin..hehe..aku silap beli.. novel nie ade 4 cerita..semua cerita daripada watak2 cite terdahulu.. kisah mereka dari cite jauh, sehangat asmara,dan lain-lain(lupe)..kisah mereka menghadapi konflik rumahtangga yang dah lama dibina. masing2 ade cerita masing2.. dan aku still enjoy je bace..hehe

novel kedua



Deskripsi Singkat : Novel Ketika Cinta Bertasbih menceritakan tentang Azzam mahasiswa Al-Azhar Cairo yang menyambi sebagai pedagang bakso dan tempe untuk menghidupi ibu dan adik-adiknya di Kartasura. Azzam sangat rajin bekerja, memasarkan tempe-tempenya ke kalangan ibu-ibu Indonesia yang tinggal di Mesir. Dia juga menerima pesanan bakso untuk acara-acara yang diselenggarakan oleh KBRI. Karena seluruh
waktunya lebih banyak dia gunakan untuk membuat tempe dan berjualan bakso, maka kuliahnya agak terlantar. Sehingga sudah 9 tahun dia mengambil S1 di Al-Azhar tapi belum lulus juga. Sebenarnya Azzam adalah anak yang cerdas terbukti pada tahun pertama di Al-Azhar dia lulus dengan predikat jayyid jidan atau sangat memuaskan.

bagi aku: novel ini memang membangun jiwa.. dia sanggup org kenali dia sebagai mahasiswa tua yang tak lepas-lepas sebab lebih suka menjual bakso daripada org mengenali dia seorang abang yang berkorban diri demi adik2 di indonesia.. dia pelajar bijak. tahun pertama sebelum kematian ayahnya, dia pelajar cemerlang dgn pangkat jayyid jidan.. seketika aku termangu..ada seribu rasa terselit di hati.. teringat kisah dulu. kisahku. dan aku bersyukur. seribu kali syukur kerana kisahku bukan seperti azzam. dan aku xmampu jadi sekuat azzam. dan aku tahu Allah xkan membebankan hambaNya dengan bebanan yang mereka xmampu.. (sujud syukur padaMu)

dan yang best sekali, penulis menerbitkan unsur2 perasaan cinta dalam hati azzam tetapi dia berjaya menutup perasaan cinta itu dengan alihkan cintanya kepada Allah dan keluarganya.dia ade kekuatan sendiri untuk mengawal perasaan yang selalunya disogok dengan bisikan2 syaitan. indah ayat2 yang ditulis oleh habiburrahman ini. dan tulisan2 dia mampu menerbitkan rasa logik akal dan boleh diterima oleh hati yang sering diburu perasaan cinta ini. subhanallah!

rugi xbaca.. best sgt2!





novel ketiga

deskripsi ringkas: Ada beberapa cerita yang telah usai di Ketika Cinta Bertasbih 1 dan tidak sedikitpun tertulis kembali di KCB 2, seperti halnya kisah kekecewaan Fadhil ketika seseorang yang sangat berarti dalam hidupnya, yang ia pernah harapkan dapat menjadi belahan jiwanya ternyata menikah dengan sahabatnya sendiri.

Konflik tajam terjadi pada beberapa bagian dari novel “Ketika Cinta Bertasbih” diantaranya pada shubuh hari ketika terjadi keributan di rumah Azzam, disana diceritakan tentang seorang paman yang akan menembak dan membunuh keponakannya sendiri. Kemudian klimaks cerita ini terjadi ketika terjadi kecelakaan dimana yang menjadi korbannya adalah Azzam dan Ibunya, mereka terpelanting jatuh dari atas sepeda motor karena tertabrak bus yang ugal-ugalan, sampai akhirnya Azzam harus rela berbaring di rumah sakit menderita patah tulang, sementara ibunya berpulang menghadap ke hadirat Allah SWT.

bagi aku: aku belajar daripada novel ini yang jodoh xkemana. biarpun anna althafunnisa telah berkahwin dengan furqan, tetapi jodoh dia dengan azzam dah tertulis dah. jadi memang anna still jadi milik azzam..seronok sangat bila baca cerita nie.banyak pengajaran dapat..insyaAllah, membangunkan cinta, bukan jatuh cinta..^^

akan datang: Mikhail by Ramlee Awang Mursyid dan Pelangi by Hlovate,Noorsuraya dan..(sorg lagi, xingat nama..sorrie) aku baru bace hlovate punyer cite-ked's story..sweet n charming..hehe


n then mukhayyam di FRIM kepong..

banyak benda aku tahu, banyak benda aku belajar, banyak benda aku hayati.. alhamdulillah, pejuangan dakwah ini akan berterusan, insyaAllah..

apa yang aku belajar, sekali kita di jalan ini, jangan berpaling arah kerana dosanya sama dengan lari dari medan perang..azabnya.. nauzubillah himin zalik..

"dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali agama Allah, dan janganlah kmu bercerai berai dan ingatlah nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (jahiliah) bermusuhan, lalu Allah mempersatukan hatimu, sehingga dengan kurniaNya kamu menjadi bersaudara, sedangkan (ketika itu) kamu berada di tepi jurang neraka, lalu Allah selamatkan kamu dari sana. demikianlah Allah menerangkan ayat-ayatNya kepadamu agar kamu mendapat petunjuk"

surah al-imran:103


moga ukhwah yang terjalin bersama sister2 di sana akan berkekalan.. insyaAllah, ukhwah kita semua kerana Allah..


dan pada khamis 13 august 2009

aku meraikan kehadiran pelajar2 baru yang akan ke czech republik pada tahun ini.

dalam program BBC(Borak2 Czech)

ramai jugak yang datang n mostly dyorang g prague.. yang akan ke HK dijangka 26 orang tetapi yang hadir hanya 3 orang..huhu..lagi ramai fasi Hk daripada peserta..haha..xpe, lgi banyak leh kongsi kan..^^


dan akhirnya aku akan bertapak semula ke perak esok setelah seminggu di selangor ini..

rindu pulak kat mama,dan semua..hehe..

oklah, sampai disini saja.tak lupe jugak nak ucapkan selamat menyambut bulan ramadhan pada semua umat Islam spesifiknya teman-teman baik di malaysia ataupun di czech republic yang dijangka tida pada22 ogos ini insyaAllah..moga kita dipanjangkan umur untuk meneruskan perjuangan di muka bumi ini.


tak lupe jugak ingin mengucapkan takziah kepada keluarga ustaz Asri(Rabbani) yang telah ke rahmatullah semalam. moga rohnya dicucuri rahmat Allah dan ditempatkan dikalangan para syuhada' walsolihin..al-fatihah


wallahualam..salam kerinduan buat semua teman2..teruskan perjuanganmu sampai ke titisan darah terakhir..doa sentiasa buatmu semua..


salam alaik..



Monday, July 13, 2009

alhamdulillah ala kulli hal~

alhamdulillah....

hari ini, bakal menyaksikan perpisahanku dengan 'negara angkatku' ini (sejak bile la...^^)..
aku akan bertolak petang ini untuk ke prague dan malam ini aku akan ke frankfurt, Jerman dengan menaiki bas. dan kemudian aku akan ke Dubai, transit seketika kerana kali ini, penerbangan Malaysia tak menjadi pilihanku..aku akan membelah awan dengan penerbangan Emirates..


barang2 da hampir 90% setel.
yang lawaknye, sehelai baju aku pun tak ade dalam beg tu. 2-2 beg bagasi aku tu penuh dengan souvenir saje!
tp
pozor...
bukan niat aku untuk berbelanja lebih atau boros..
tapi kerana memikirkan ahli keluarga aku yang raaammaaiii bangat!
hahha
tu belum masuk kawan2 aku lagi..
adoila..aku xberani nak kira bape banyak aku shopping hebat sangat tu..
karang kira-kira,terasa bersalah teramat pulak..huhu

hurm,
rindu kat keluarga
syukur sangat2 aku dapat beraya di malaysia thun nie..
temankan mak yang keseorangan.
alhamdulillah,, tahun ini memang tahun yang akan diingati sampai bile2..
banyak peristiwa berlaku dan aku alhamdulillah, masih mampu bangkit dan tersenyum.. syukur pada Allah.. apepun,
pasti ade hikmah kan disebalik ape yang berlaku

so, sebagai hamba kita mesti yakin yang Allah tahu apa yang terbaik untuk diri kita.

apa yang berlaku pun memberi kekuatan dan mematangkan diri insyaAllah..

hurm, aku akan stop blogging untuk 2 bulan nie insyaAllah..
sebabnye aku tiada internet di rumah. kalo rajin, g cc je la..

tengoklah camne
apepun,
blog ini akan terus menceritakan
perjalananku...
mencari redha Ilahi..
insyaAllah..

malaysia, i'm back!!



alhamdulillah..

"maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan..
sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.."

al-insyirah:56


salam alaik..

Friday, July 10, 2009

wa innallaha lahuwa khairurraziqin...

dan sesungguhnya Allah adalah pemberi rezeki yang terbaik...


sepanjang musim exam nie, ditakdirkan aku membaca surah al-hajj. banyak sangat ayat2 dalam tu yang membuatkan hati tersentuh.. dan aku paling suka ayat ini..

dan orang-orang yang berhijrah di jalan Allah,
kemudian mereka terbunuh atau mati,
sungguh, Allah akan memberikan kepada mereka rezeki yang baik
(syurga).
dan sesungguhnya Allah adalah PEMBERI REZEKI yang TERbaik..


dan


sungguh, Dia (Allah) pasti akan memasukkan mereka ke tempat masuk(syurga)
yang mereka sukai..
dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, Maha Penyantun..


dan


demikianlah, dan barangsiapa membalas seimbang dengan (kezaliman) penganiyaan yang pernah dia derita kemudian dizalimi (lagi), pasti Allah akan menolongnya.
sungguh Allah Maha Pemaaf, Maha Pengampun..


dan


demikianlah, kerana Allah(kuasa) memasukkan malam ke dalam siang dan memasukkan siang ke dalam malam, dan sungguh, Allah Maha Mendengar, Maha Melihat..


dan


demikianlah,(kebesaran Allah) kerana Allah, Dialah(Tuhan) yang Hak. dan apa saja yang mereka seru selain Dia, itulah yang batil,
dan sungguh Allah, Dialah Yang Maha tinggi, Maha Besar..


dan


tidakkah engkau memerhatikan bahwa Allah menurunkan air(hujan) dari langit, sehingga bumi menjadi hijau?
..sungguh, Allah Maha Halus, Maha Mengetahui..


milikNya lah apa yang ada dilangit dan apa yang ada dibumi.

dan Allah benar-benar Maha Kaya, Maha Terpuji..


(surah al-hajj:58-64)




sedapnya ayat-ayat ini..dan kalau nak berdoa pun, afdhalnya seru nama Allah yang 99 tu.. sedap skit doa yang dibaca.. dan sedap juga pabila didengari.. memang kalau diperhatikan banyak sifat2 Allah disebut dalam ayat2 diatas..


dan,


alhamdulillah...Allah memang pemberi rezeki yang terbaik!
yakin, usaha dan tawakal yang datang daripada-Nya telah membuahkan hasil yang sangat bermakna..
ya ALLAH, tak terlafaz rasa syukur yang dirasai sekarang. hanya Kau lah yang Maha Mengetahui.. syukur padaMu ya Allah~

dan alhamdulilllah, aku dapat balik Malaysia kali ini.....tanpa sendu di hati

Sunday, July 5, 2009

perjalananku...

teruskan..
jangan sampai putus asa singgah dalam hati..
jangan biar penat ini menghancurkan impian yg tersimpan


jangan biar ada putus asa dalam hati..
jangan..

Ya Allah, Ya Tuhanku
sesungguhnya aku berlindung denganMu
dari hati yang tidak khusyu'
dan ilmu yang tidak bermanfaat
dan nafsu yang tidak pernah puas
serta doa yang tidak dikabulkan..
aku berlindung denganMu dari 4 perkara tersebut..

amein..


jangan sampai putus asa datang dalam hatiku, Ya Rahman...

Wednesday, July 1, 2009

MARI AMALKAN~

doa Rasulullah s.a.w.




sedapnya..subhanallah..

Tuesday, June 30, 2009

je t'aime...not me

its not for me..
dan dia juga bukan untukku...


hav faith in Allah!!
aku ada Allah...

Wednesday, June 24, 2009

AHLAN YA REJAB~

ahlan,ahlan..
mari masuk rumah hamba..
ahlan,ahlan..

marilah menghidupkan bulan rejab.. bersama kita melakukan amalan2 sunat yang insyaALLAH besar ganjarannya disisi Allah..

ambilah waktu untuk belajar
kerana itu sumber kebijaksanaan

ambillah waktu untuk ketawa
itulah muzik yang menggetarkan hati

ambillah waktu untuk bekerja
itu adalah nili keberhasilan

ambillah masa untuk bermain
itu adalah rahsia masa muda yang abadi

ambillah masa untuk berdoa
itu adalah sumber ketenangan


ambillah masa untuk beribadah
itu adalah kunci menuju syurga...

**di 'edit' dari post sebelum ini mengenai amalan-amalan bulan rejab. moga yang dicari adalah keredhaan Allah dan bukan kerana fadhilatnya..insyaAllah.


Monday, June 22, 2009

ku SAYANG Allah..INSYAALLAH!

"ya ALLAH, arini histo!" jam da pukul 2 pagi. aku bergegas bangun dari katil. dari tadi fathin kejutkan aku, tapi memang liat nak bangun sebab kepenatan hari-hari yang lalu. "ya Allah, banyaknye lagi..." aku merenung kertas bertaburan atas mejaku. sampai tiada ruang untuk meletakkan buku. aku ketepikan semua cepat2. lalu ingin memulakan pembacaan.

"eh, subuh da masuk ke belum nie" .hajat ingin membaca aku ketepikan dulu. aku kemudian bergegas menuju bilik air dan berwudhu'.. semuanya berlaku pantas. namun aku rasakan detik yang berlalu seakan memberi ruang kepada aku untuk mengulangkaji buat kali terakhir.. atau mungkinkah kerana terlalu cuak, akhirnya aku membaca dengan speed 100 kali ganda per second?..Allah knows..

aku bukak 'predict' soalan untuk slide histo.. hurm.. even satu-satu aku baca dengan sabar, aku dapat habiskan dalam satu jam..subhanallah!
aku mencuri masa yang ade kemudian untuk mengulang embryologi yang lama ditinggalkan. satu-satu. namun aku terpaksa berhenti seketika untuk mandi kerana jam sudah menunjukkan pukul 6 pagi. kemudian aku terpaksa mengambil masa lagi untuk meng'iron' baju..kali nie memang membazir waktu yang ade. 'lenkali kalo nak exam, iron la bju awal2..' hati menasihati. namun aku sabar seketika melihat dugaan ini. pukul 7 mula hampir..aku bergegas turun. aku diiringi dengan doa rakan-rakan seperjuangan yang memang xputus-putus memberi semangat.

"alamak! bas number 18!" aku hanya memandang sepi bas yang lalu didepan mata.huhu... terlepas jugak bas nie. xpe, mesti ade bas lagi. aku mempercepatkan ayunan langkahan.
mata aku masih belum terlepas dari buku. namun sebab bas yang ditunggu belum jugak menampakkan hidung, aku semakin cuak. aku segera melihat jadual bas. 'ade lagi nie..sabar2' kemudian datang sebuah bas yang aku lihat dari jauh. aku hanya memandang sekilas kerana
mengagak itulah bas yang ditunggu-tunggu.. kemudian aku melangkah masuk. mataku melilau mencari tempat duduk yang kosong. alhamdulillah, ade! terus aku menyambung pembacaan.

beberapa minit berlalu. kemudian aku mendengar " moravske predmesti jedna". 'ape tu..' mata memandang kiri kanan..'kat mana aku nie'.. nie bas number pe nie'.. soalan bertalu-talu menanya diri yang blur nie. 'ya Allah, bas 28!. camne leh salah tengok nie.astagfirullah..' dalam kekalutan aku sempat berzikir memohon pertolongan Allah. camne leh terlepas pandang .bas nie bukan bas yang aku selalu aku naik untuk ke fakulti. 'waa..' hati menjerit dalam diam. 'saakella ape yang ko buat? ade salah ape-ape ke?' aku menanya diri. namun tiada jawapan pasti.

'takpe, Allah nak uji nie. sebab tadi cam senang je nak masuk benda yang aku baca. ALLAH nak uji nie.. takpe2..sabar..' hati memujuk. aku turun di perhentian fakulti nemocnice B. bas yang akan datang lagi sepuluh minit. aku mengambil masa yang ade mengingati Allah, minta ditenangkan fikiran yang bercelaru..

dari fakulti nemocnice B, aku ke hotel garni. dan kemudian bus 18 datang untuk membawa aku ke fakulti. Alhamdulillah. aku sempat menghabiskan pembacaan di muka surat yang terakhir.
sesi memilih soalan dimulakan. aku hanya ingat Allah. soalan 1 untuk cytology, 18 untuk microscopy anat dan... 10 untuk embryo! 'Allah, aku xigt la soalan nie..'

xpe, cuba je. sesi slide histo aku dengan prof Mraz. satu slide salah teka. padahal slide tu yang aku confirm and nak terangkan. tapi gall bladder yang aku tak ingat tu pulak betul.. xpe, Allah ade! aku mulakan dengan lactating mammary gland. aku dapat jawab soalan dengan baik namun banyak dibantu oleh prof Mraz. atau lebih afdhalnya aku cakap, dia banyak bagi klu.. contoh- before milk production, what secreted first? aku lupe. berfikir..berfikir..berfikir.." co.....colo..." prof memberi kata klu.

"colostrum!" aku menjawab pantas. 'eh, betul ke?' aku nampak dia senyum je. bantai la. betul la kot. sungguh aku lupe!

kemudian slide yang betul2 aku xde idea nak terangkan-gall bladder. "ya ALLAH, mati la aku kali nie'..sume soalan main teka.
"smooth muscle tissue?"
"no, no.."
"erm..."
"fibromuscular..."
"yes..ano.."
padahal aku xabeh cakap lagi..
dan seterusnya..

tapi alhamdulillah! aku dapat 3!. memang nak fail kalo boleh. tapi aku tak sure sebenarnye..aku lepas ke tak nie. 3! bukan xlepas ke..ntah la. aku tanya secretory tu dia kata prof Mraz kata kat dia, aku lepas. dan tadi pun Prof kata dia tak tahu sapa akan examine aku. either prof Mokry or Mazurova..maksudnya aku lepas la.." ya Allah, bagilah yg terbaik"

aku mencari mood nak present. nape la aku nie. blur sungguh! dari tadi cam xde semangat nak exam. 'ya ALLAH, bagilah kekuatan.. tapi andai aku tak boleh teruskan, aku redha yaALLAH.. aku redha ya ALLAH...' secretory tu tinggalkan aku sebentar dalam bilik. aku melafazkan kuat zikir memenangkan hati..bergaung gak la bilik tu. 'alhamdulillah, moga turun rahmat dalah bilik nie..nanti mesti secretory tu suke duduk sini..^^' sempat lagii...

pastu Has datang nak tukar tarikh. aku senyum je kat dia. dalam hati..'has, tolong la..' tapi memang mustahil la pun..hmm, xpe la..cuba je la..

pastu ade seorang pelajar keluar dari bilik Profesor Mokry. terus dia pilih tarikh. dalam hati 'dia kena repeat kot. aduh...ade rezki ke nie..' takpe2..sabar..
nampaknya aku kena dengan Prof Mokry la.. ape la nasib aku hari nie.. secretory tu ajak masuk. aku terus masuk and senyum. "hello, Sir"..dan seterusnya.....


soalan 1 dan 18 memang aku dapat present dengan baik. even languange barrier tu memang ade, tapi aku dapat la present ape yang aku faham.alhamdulillah.. aku present laju gile. bila da sampai kat soalan embryo tu, aku tukar speed. slow2 aku present. alhamdulillah, Prof nie tak detail sangat tanya soalan untuk embryo..maybe bukan bidang dia. syukur sgt xdapat soalan nervous system hari nie..alhamdulillah.. tapi memang ade la soalan dia pasal embryo tu yang aku xdapat jawab..tak ingat langsung!

kemudian Prof tu nak buat conclusion. 'waaa...detik yang menakutkan'
"allright, its seem like you have study all detail the theory. eventhough there are several mistakes... but i'll make you pass"

SYUKUR!!!!

macam mimpi..macam baru tadi aku nak fail dengan Mraz. alhamdulillah333x... Allah lembutkan hati mereka..aku tak sayang Mokry or Mraz. tapi aku sayang Allah!

'wa as aluka hubbaka
wa hubba mayyuhibbuk
wa hubba kulla amalin allazi yuballighuni hubbaka...'

"aku memohon cinta dari Mu..
dan cinta orang yang mencintaiMU
dan cinta kepada malan yang menyampaikan aku kepadaMu.."

masyaALLAH..
indah cinta dengan Allah..
dan indah cinta dengan orang yang mencintai ALLAH..
masyaALLAH..





Thursday, June 18, 2009

alhamdulillah~alhamdulillah..

alhamdulillah..hati berzikir memuji Allah..
lepas da czech..skrg nak baca histo pun da xmasuk..

"mood" histo yg terperam 2hari xkuar2..adui la..masalah nie.
xpe, kell..teruskan usaha!

maan najah!

Monday, June 15, 2009

kecewa..

kecewa dengan diri sendiri..
kecewa dengan diri orang lain juga..
kecewa bila xdapat nak tarik mereka..

tatkala panggilan Allah datang
untuk menyempurnakan fardu ain..
bilik itu lengang tidak berorang

orangnya telah memenuhi bilik yang lain..
yang penuh dengan alatan canggih

masa terus berjalan..
aku menunggu lagi..
harapkan bayang-bayang manusia menjelma
mengimamkan solat yang makin tertangguh..

dan akhirnya datang mereka yang terbuka hatinya
alhamdulillah, syukur padaMu..


usai pekerjaan, aku ke bilik peralatan canggih
manusia memenuhi ruang
nampaknya tiada rezeki untuk hari ini..

tidak mengapa kerana aku ada banyak lagi perkara yang boleh dibuat
tapi hati masih lagi kecewa..
bukan kecewa tak dapat tempat..
tapi kecewa kerana kawan yang belum sempat tunaikan solat..

peperiksaan..
aku mula benci dengan peperiksaan..
membuatkan manusia terputus silaturrahim
membuatkan manusia terlupa pekerjaan hakiki

entahlah..
tapi aku mula membenci peperiksaan..

Thursday, June 11, 2009

pada suatu hari yang redup...

aku berjalan-jalan...
sampai ke satu stesyen bernama zimni stadion, aku berhenti melangkah(naik bas sebenarnye..)


dan aku turun..


lalu melangkah lagi..

sampai di satu pintu gerbang.. kaki terhenti langkahan..




tapi kemudian kaki aku tanpa rasa ragu-ragu..terus melangkah masuk..
perkataan pertama, subhanallah!



perkataan seterusnya...'cantek bangat niehh!!!'





kegilaan pada bunga menerpa tanpa dipaksa..ya Allah, maha BesarMu ya Allah!!
cantiknyer!! tak tergambar aku dibuatnye..sampai abes betri la tangkap gambar..waduh2..bisa gawat nie..mulut xhenti sengih sorang-sorang..makruh taw.. tapi memang xleh nak cover da..




nie belum masuk part blakang lagi nie..ni baru laman depan tamn nie je..









geramnyer..cantik bangat nie..subhanallah tak lekang dari bibir...



rasa cam nak makan!!! nyum3

nak kunyah2 biar hancur..eii, geramnyerr...






pastu peristiwa yang xdiingini berlaku...waa, betri habes.. belum masuk part belakang lg nie...




dan akhirnya aku hanya menyimpan memori di dalam otak..kecantikan,keindahan bunga-bunga ini membuatkan aku hilang arah tujuan..sebenarnya aku datang sini nak belajar..dah tu, ralit dengan bunga-bunga nie sume buat aku xbukak buku sejak sampai..sibuk merayau mencari tempat nak bergambar..padan muka..da abeh betri maksudnye kena bukak buku la pulak!


tapi aku stil merayau-rayau lagi..macam taman nie taman aku yang punyer..hehe.


nasib la xde orang..aku memang sengih tara ingat punyer..nie bukan calang-calang bunga..bunga ros tau..mawar tau..kalau sebelum nie dapat tengok berapa kerat je dalam bunga yang selalu orang kirim time2 bercinta, kali nie dpt tengok satu taman!

sapa tak teruja! aku nie bukan lemah sgt bab-bab bunga tapi kalau da satu taman nie bunga mawar macam-macam kaler, aku pun boleh cair cm air tengok..

subhanallah..hati tak henti-henti memuji Allah..benarlah, dengan memerhatikan kejadian alam, kita akn selalu mengingati ALLAH..



dan milik ALLAH lah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. cukuplah Allah sebagai pemelihara..'
(4;132)



aku jalan sekeliling bahagian sambil 'menyapa' sume bunga-bunga ros yang aku nampak..aku bagi salam sebab aku tahu diorang sume muslim..hampir semua la aku cuit dan bertanya kabar pun ade... biar la, aku nie nnti diorang kenal sebab pernah lawat dyorang..hahha.. naseb aku xbagi nama setiap bunga yang aku nampak..aku suka bagi nama tau..kiki


dah penat berjalan..aku akhirnya terduduk..mulut masih tak henti sengih..macam kena serangan angau..aku pun tak tahu..dahsyat penangan bunga rupanya kat aku.. dalam, hati tiba-tiba sebut,

'ya Allah, kurniakanlah aku taman ini..hadiahkanlah aku taman ini...'

lintasan hati yang tak dapat dikawal..kemudian aku terdiam..


****************************

'dan orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan dimasukkan ke dalam syurga2 yang mengalir di bawahnya sungai2...'



'..dan pasti Aku masukkan mereka ke dalam syurga2 yang mengalir dibwhnya sungai2...'(3:195)


'dan selain dr 2 syurga itu ada 2 syurga lagi..maka nikmat Tuhanmu yg mnakah yg kmu dustakan? kedua syurga itu hijau tua warnanya..'(55:62-64)




'dan sampaikanlah kabar gembira kepada orang2 yang beriman dan berbuat kebajikan , bahwa untuk mereka(disediakan) syurga-syurga yang mengalir dibawahnya sungai2..'(2:25)



*********************************


ini baru taman kat dunia..
taman syurga nanti siap ade sungai yang mengalir kat bawah dia lagi..
lagi dahsyat..

lagi terliur nak tengok..
taman kat dunia nie buat pe..
esok-esok layu dan mati semua
tinggal rumput je nanti..

Maha Besar Allah..
aku inginkan syurgaMU!

........................................................

lepas tu, aku dengan rasa insafnya membuka buku..histo byk lg xhabes baca..leh lak dia melaram gambar..ish3..

tapi mata xlepas-lepas pandang pemandangan kat depan nie..
nak lukis memang da lukis da..hee..puas hati..tapi still nak tangkap gambar lagi..try jugak bukak hp yg da mati..







akhirnya berjaya!! last shot for the day..kemudian aku ke fakulti meneruskan perjuanagn yang belum selesai...

permudahkanlah ya Allah..