Wednesday, August 24, 2011

ceritera..

Scene 1

Di Teluk Batik. Aku daripada tak mahu mandi terus rasa nak mandi bila tengok kakak dan anak buahku mandi laut. Dah lama tak merasa nie. Bila lagi? Nanti masuk bulan puasa mana ade orang berkelah dah.

Alamak, baju tak bawak. Seluar jeans dah basah hampir 3/4. Ni balik nak pakai baju ape? Alamat nanti kena bermalam la kat teluk batik nie ha..

Malas fikir, aku terjun je.. Soal baju nanti aku fikir kemudian..huhu

Habis mandi....

'Kak, takde baju la..'
' Tu, Dayat ade bawak baju lebih. Akak pakai baju dia, ko pakai baju akak. Nak?'
'Oklah kalau camtu.'
'Ke ko nak pakai baju akak datang tadi. Tapi jarang sikit, lengan pendek plak tu'
'Ala...yeke.. takpelah.. meh la baju akak yang tu. Sian akak, akak pakai la baju akak nie' kuhulurkan baju baru yang kupegang.

'Jaranglah kila baju tu. Jap, akak rasa akak ade bawak cardigan tadi. Tapi dalam kereta. Nanti suruh Iwan gi ambil.'

'Oh, yeke ade? Nak la kalau camtu..'

Aku baru je fikir nak labuhkan tudung dan simpan tangan yang terdedah bawah tudung kalau boleh. Tapi gerakan pantas kakakku buat aku terharu. Sensitifnya dia tentang auratku, pekanya dia tentang sikapku. Ya Allah, teringin aku hadiahkan sebahagian pahala menutup aurat ini buatnya..



Scene 2

Di suatu ketika saat aku dan kakakku sibuk bersiap untuk keluar bershopping.

'Kila, ade tudung tak? nak pinjam?'

Aku terkedu. Salah dengar ke ape? Mata mencari punca suara dengan pandangan tidak percaya.
'Cepatlah, ade tudung tak. Meh la pinjam. Tudung akak basuh semuanye'.

Aku terkulat-kulat mencari kata. Biar betul?
'Err, tudung ala tudung camni la. Mana de tudung lain dah. Akak nak pakai ker?'

Dia pandang aku, aku pandang dia. Masing-masing membisu. Tiba-tiba aku teringat ada tudung pashmina yang lilit tu.
' Atau akak pakai tudung pashmina nie.. lilit-lilit je..'
' Hurm, oklah..'

Aku tarik nafas lega. Selesai.. Alhamdulillah, bolehlah tu sikit2.. Tudung bidang 50-60 yang selalu jadi tudung pilihanku kusimpan kembali ketempatnya.




Kakak-kakakku yang ada dalam cerita ini bukanlah kakak yang sama kerana aku ada kakak yang agak ramai. Kukarangkan kisah ini sekadar sebagai satu tanda ingatan atau mungkin sebagai tanda penghargaan buat mereka. Banyak episod-episod bersama kakakku yang indah, yang sangat bermakna, dalam siri perjalanan kami mengenal Allah.

Ingin kutarik mereka bersama sampai kesyurga...

Friday, August 19, 2011

The gift

Assalamualaikum wbt,

Vaah, hebatnya terasa.. Ehe, boleh ke riak gaya gitu? Boleh la kot. Diri dikelilingi dengan orang-orang yang hebat, jadi diri pun terasa hebat.. wah, hebatnya aura orang-orang hebat nie!

Subhanallah walhamdulillah walaailaha illallah wallahu Akhbar!

Segala puji bagiNya yang menciptakan langit tanpa tiang, menciptakan awan tanpa jatuh, mencipta bumi dengan hamparan baldu hijau. Laut yang beralun tersilau dek pancaran matahari yang bersinar garang. Memberi kilauan bagaikan permata tersimpan dicelah kebiruan air..

Subhanallah walhamdulillah walaailaha illallah wallahu Akhbar!

Jelas, itu yang aku boleh katakan sekarang. Jelas dengan prinsip dan peraturannya. Jelas dengan perjalanannya, jelas strategi dan perancangannya, dan yang paling penting jelas matlamatnya. Jelas, dan aku puas hati. Now, it's my turn to decide..what should I do.


Tiba-tiba ayat di atas seperti ingin menamatkan post kali ini.. =p. Jadi, diri nak berundur dahulu la.. eh, boleh tak gaya gitu? hihi, bolehlah kot.. InsyaAllah, akan dicontinue dengan tajuk2 post seterusnya.. I will reveal them one by one.

^^ Hezky den!


p/s: lg 1 hari before tamatnya 10 hari maghfirah dalam ramadhan kali ini.. jangan lupa untuk berdoa ye..

Allahumma innaka a'fuwwun kareem, tuhibbu afwa fa'fuanna, wa walidina, wajamiel muslimina wal muslimat, mukminina wal mukminaat birah matikayaa arhamar rhohimin..

Ya Allah, sesungguhnya Kau Pengampun yang paling baik, Kau suka mengampunkan, maka ampunilah kami, ibu bapa kami, orang2 muslim baik lelaki dan perempuan, orang2 mukmin lelaki dan perempuan, dengan rahmatMu Wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..


Wednesday, August 3, 2011

nota dakwahku :Solat, Puasa..


Kenapa solat?

Diam.

Kenapa kite kena puasa?

Diam lagi.


Otak berputar mencari kata. Kata mudah yang nak diterangkan pada adik yang bukan lagi kecil di depanku ini, malah dah boleh berfikir sendiri. Hati geram, tapi otak selalu mengingatkan; berhemah dan berhikmah, kella. Tak semua orang tahu..

Aku menarik nafas sebelum melepaskannya perlahan. Solat, selalu dipandang sepi. Tapi puasa tetap berjalan. Pelik, tapi mungkin tak pelik bagi mereka. Merasakan puasa itu boleh berdiri sendiri tanpa solat. Kalau solat itu tiang, manakan bumbung nak dipasang kalau solat tak dilakukan?

Majoriti, bukan adik nie sorang saja yang buat demikian. Ramai lagi yang macam nie. Opss, bukanlah aku ingin mengata yang aku nie baik, lalu dengan ringan mulut aku mengatakan sedemikian, tapi hakikatnya memang ya.

" Agaknya hang taktau kepentingan solat dan kelebihannya nie.. sebab tu hang tak buat.. takpe, nanti akak cari dalam tenet dan akak suruh ko bace.. nanti baru ko realize benda tu penting."

Kebanyakan mereka tak tahu kenapa dan apa tujuannya buat semua nie. solat, puasa, kelebihan terawih dan lain-lain. Bila kita taktahu, kita takkan nak buat kan? So, memang ilmu pengetahuan tu sangat2 penting dalam membawa kita melakukan sesuatu perkara.

Aku dah banyak beritahu padanya tentang kenapa dan apa tujuan solat nie. Bahkan dari segi saintifiknya pun aku dah berbuih jugak cakap. Tapi maybe hanya bercakap semua orang boleh, so aku fikir dengan cari maklumat yang lebih terperinci dalam tenet boleh la bina keyakinan adik sorang nie.

So aku end up topik tu dengan ketengahkan satu persatu nikmat yang Allah bagi padaNya, cuba untuk buat dia berfikir. Bila orang berfikir, ini akan menjana minda dan akhirnya akan membawa kepada kesedaran akan keindahan segala bentuk kejadian ciptaan Allah di muka bumi ini.

Solat dari segi saintifiknya boleh kita katakan tentang perihal sujud. Sujud akan membuka satu laluan darah yang memasuki otak dan akan me'refresh'kan kembali otak kita. Tapi laluan darah ini hanya akan terbuka dengan bersujud. Selalu aku menukarkan perkataan solat itu kepada sujud. Sambil tu aku terangkan kelebihan bersujud nie.

" Sujudlah.." instead of " Solatlah.."

Kerana dari segi istilahnya mungkin berlainan, tapi hakikatnya maknanya sama. Mungkin remaja sekarang nie dah boring dengar istilah solat apatah lagi tiap-tiap kali disuruh diiringi dengan nada marah. So, apa kata kita cuba tarik dengan cara yang lain pula. Bukan dengan nada marah, tapi lembut. Kerana tak semestinya hati mereka ni keras untuk diajak buat kebaikan, kan?

Itu belum lagi diceritakan tentang kelebihan solat berjemaah, yang mana cas-cas negative dalam badan kembali menjadi positive bila saf-saf dirapatkan dan saling bertemu bahu. Subhanallah, setiap ciptaan Allah itu ada fungsi dan manfaatnya bagi manusia sekiranya mereka mengerti dan berfikir.

Banyak kelebihan solat dari segi saintifiknya, jadi kita kena yakin dan percaya, yang Allah tetapkan pada kita semua seperti solat, puasa, tutup aurat, semuanya baik-baik dan bermanfaat bagi kita.. kita just patuh saja perintah Allah. Jangan persoalkan dengan ilmu kita yang setitis saja nie. Allah kan tahu apa yang terbaik tuk hambaNya?

Mungkinlah manfaatnya ada yang belum lagi kita tahu, tapi satu hari nanti pasti kita tahu yang Allah tak akan pernah bebankan hambaNya dengan beban yang kita tak mampu.

Contohnya solat, dulu Allah tetapkan 50kali sehari, tapi kerana kasih sayangnya, Allah bagi diskaun 90% dengan jadi 5 kali saja tapi pahalanya still ibarat 50kali sehari solat.

Itu pun masih nak diskaun? Nabi Muhammad kata apa bila Nabi Musa suruh lagi mintak diskaun pada Allah, kurangkan lagi solat 5 waktu tu, dalam peristiwa israk dan mikraj?

"Sudahlah, aku malu untuk mintak lagi kurang pada Allah.."


Nabi malu nak mintak lagi kurang. inilah yang maksimum yang Nabi dapat menangkis malunya untuk mintak pada Allah. Jadi janganlah kita malukan nabi dengan tidak melakukan solat yang Nabi dah susah payah mintak kurang nie..wallahualam

Last-last hati berdoa. Moga pintu rahmat dan kasih sayang Allah masih lagi menyapa kita. PadaNya ku berserah segala.


p/s: adik nia bukanlah adik saya, just watak sampingan yang kuciptakan untuk ketengahkan isu nie.. ^^
aku bukanlah seorang yang bijak berkata-kata atau menulis. Tapi kurasakan penting untuk cuba ketengahkan topik-topik yang boleh mengajak kita berfikir sejenak, dan cuba mengajak manusia untuk kembali kepada Allah. wallaua'lam