Wednesday, August 24, 2011

ceritera..

Scene 1

Di Teluk Batik. Aku daripada tak mahu mandi terus rasa nak mandi bila tengok kakak dan anak buahku mandi laut. Dah lama tak merasa nie. Bila lagi? Nanti masuk bulan puasa mana ade orang berkelah dah.

Alamak, baju tak bawak. Seluar jeans dah basah hampir 3/4. Ni balik nak pakai baju ape? Alamat nanti kena bermalam la kat teluk batik nie ha..

Malas fikir, aku terjun je.. Soal baju nanti aku fikir kemudian..huhu

Habis mandi....

'Kak, takde baju la..'
' Tu, Dayat ade bawak baju lebih. Akak pakai baju dia, ko pakai baju akak. Nak?'
'Oklah kalau camtu.'
'Ke ko nak pakai baju akak datang tadi. Tapi jarang sikit, lengan pendek plak tu'
'Ala...yeke.. takpelah.. meh la baju akak yang tu. Sian akak, akak pakai la baju akak nie' kuhulurkan baju baru yang kupegang.

'Jaranglah kila baju tu. Jap, akak rasa akak ade bawak cardigan tadi. Tapi dalam kereta. Nanti suruh Iwan gi ambil.'

'Oh, yeke ade? Nak la kalau camtu..'

Aku baru je fikir nak labuhkan tudung dan simpan tangan yang terdedah bawah tudung kalau boleh. Tapi gerakan pantas kakakku buat aku terharu. Sensitifnya dia tentang auratku, pekanya dia tentang sikapku. Ya Allah, teringin aku hadiahkan sebahagian pahala menutup aurat ini buatnya..



Scene 2

Di suatu ketika saat aku dan kakakku sibuk bersiap untuk keluar bershopping.

'Kila, ade tudung tak? nak pinjam?'

Aku terkedu. Salah dengar ke ape? Mata mencari punca suara dengan pandangan tidak percaya.
'Cepatlah, ade tudung tak. Meh la pinjam. Tudung akak basuh semuanye'.

Aku terkulat-kulat mencari kata. Biar betul?
'Err, tudung ala tudung camni la. Mana de tudung lain dah. Akak nak pakai ker?'

Dia pandang aku, aku pandang dia. Masing-masing membisu. Tiba-tiba aku teringat ada tudung pashmina yang lilit tu.
' Atau akak pakai tudung pashmina nie.. lilit-lilit je..'
' Hurm, oklah..'

Aku tarik nafas lega. Selesai.. Alhamdulillah, bolehlah tu sikit2.. Tudung bidang 50-60 yang selalu jadi tudung pilihanku kusimpan kembali ketempatnya.




Kakak-kakakku yang ada dalam cerita ini bukanlah kakak yang sama kerana aku ada kakak yang agak ramai. Kukarangkan kisah ini sekadar sebagai satu tanda ingatan atau mungkin sebagai tanda penghargaan buat mereka. Banyak episod-episod bersama kakakku yang indah, yang sangat bermakna, dalam siri perjalanan kami mengenal Allah.

Ingin kutarik mereka bersama sampai kesyurga...

No comments: