Thursday, February 28, 2013

V Nemocnici 3


Salam alaik,

Forensic.

Alhamdulillah wa syukrulillah, sudah masuk dua minggu pemulaan musim baru. Summer semester yang masih sejuk2 dan turun salji sekali sekala~ (waaa, tahun ni xmain salji punn....) sedih, tapi tak mengapalah.. dunia ini tak perlu disibukkan dengan aktiviti2 sebegitu.. eh, yeke? =) - ayat penyedap hati je tu.

Winter semester berlalu dengan ceritanya. Kini summer semester datang dengan tanggungjawab dan bebanan yang lebih berganda. Menambah lagi bebanan yang belum sempat habis dipikul lagi. Nangis.

Ya Allah, mudahkanlah~ T.T

Owh, sebenarnya nak cerita. Pengalaman ber'forensic' selama 3 hari yang lepas. Alhamdulillah, first practical rotation semester ni ialah Forensic Medicine yang mana bagiku ada suka dan dukanya. Banyak yang aku belajar dari sudut pandang tersurat dan tersirat. Dari segi lahiriyah, dan juga rohaniyyah~ owh, sangatlah ruhi belajar forensic ni. MasyaAllah.

Sungguhlah, kematian itu adalah pengajaran yang paling baik buat orang-orang bertaqwa.

Memang sangat ngerilah jika kematian itu berpunca yang selain daripada 'natural causes' - kematian secara semulajadi disebabkan faktor2 tertentu - yang mana terdiri daripada 'homicidal' (bunuh), suicidal (bunuh diri), dan trauma. Tak sanggup mata melihat mayat2 yang disiat, ditikam, ada juga dihempuk dengan objek keras, yang dah mereput, yang dah jadi mumia, dan lain-lain. Allahu Allah..

Merasakan ketidakadilan dan kekejaman berlaku dimuka bumi ni. Tu belum lagi kalau-kalau dapat gambar dari Syria ke, Palestine ke, dah konfim2 boleh pengsan tengok. T.T Waa, kenapa dunia ni penuh dengan kengerian yang berganda?

Jawapan yang muncul dibenak, ialah selagi Islam tak tertegak, dunia ini tidak akan merasai nikmat keadilan, nikmat kesamarataan, nikmat berkasih sayang, nikmat halawatul iman.. dan bermacam-macam lagi nikmat- nikmat yang lain. Allahu Allah.. Banyak lagi kerja perlu dibuat..

Bila ada gambar bunuh diri, hati kata : Kenapa nak bunuh diri, kan Allah kata, " Dan janganlah kamu membunuh dirimu sendiri, sesungguhnya Allah Maha Penyayang kepadamu ," (An-Nisa: 29)

Bila ada gambar kes pembunuhan : ayat ni berlegar dalam kepala : "Dan barangsiapa membunuh seorang yang beriman dengan sengaja, maka balasannya ialah neraka jahannam, dia kekal di dalamnya. Allah murka kepadanya, dan melaknatnya serta menyediakan azab yang besar baginya."

Dan juga hadis yang famous ni : "Tidak halal ditumpahkan darah seorang musliam yang bersaksi tiada ilah yang patut disembah kecuali Allah dan aku adalah utusannya, melainkan kerana satu dari tiga sebab berikut, pelaku zina yang telah berkeluarga, jiwa dengan jiwa(qisas) dan orang yang meninggalkan agama serta jemaahnya (murtad)" Muttafaqun Alaih.

Kot-kot kalau depa yang tak Islam ni tahu pasal benda cmni, agaknya dyorang pi buat tak?

Kita pun ngeri dengar ayat2 Allah ni. Tapi sebab apa berlaku juga kat dunia ni? sebab Islam tak sampai lagi kat semua orang..

Tak semua orang dapat rasa lagi kemanisan Islam dan iman tu.. Sebab tu kezaliman dan penindasan banya berlaku pada dunia hari ini..

Allahu Allah.

Kematian.. Kita, tak tahu cara apa kematian kita. Kita, tak tahu, adakah kita bakal dapat husnul khatimah (pengkhataman yang baik) atau su'ul khotimah (pengkhataman yang buruk)- naudzubillah.

Kalau mati dengan cara yang dahsyat tapi husnul khotimah, alhamdulillah lah daripada meninggal dalam keadaan baik tapi su'ul khotimah.. Kita, semua mahukan pengkhataman yang baik. Kita semua mahu berehat sepuas-puasnya di syurga. Dunia ni hanya persinggahan, yang kita tak boleh nak 'rehat' sangatlah kan sebenarnya.. selagi tak sampai ke pengakhiran yang abadi tu..

huhu.. Allahu Allah..


Sungguh, forensic ni mengajar aku baaaaannnnyaaaakk sangat pengajaran tentang kehidupan..
Hidup, bukan hanya sekadar makan minum belajar tidur.

Kamu, bawa makna yang lebih dari itu.

Alhamdulillah ya Allah..


Monday, February 18, 2013

Riak


Bismillah,


Dalam kata yang terucap,
Dalam nada yang kedengaran mantap,
Ya Allah, aku takut aku ada riak.
T.T

Dalam langkah yang menjejak,
Dalam amal yang terselak,
Ya Allah, aku takut aku ada riak.
T.T

Bila pangkat ditambah pangkat,
Bila amanah digalas bertambah berat,
Ya Allah, aku takut aku ada riak.
T.T

Bila dipuji hati berdetak
Bila dikeji hati memberontak,
Ya Allah, aku benar-benar takut aku ada riak.
T.T

Ya Allah, aku takut aku ada riak,
Aku takut amal habis berselerak,
Aku risau jiwa hilang jejak,

Ya Allah, ku pohon, lindungi aku dari riak!


nangis laju2..



Friday, February 15, 2013

Allah akan bantu..

Salam alaik,

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.. masyaAllah~

Allah tarbiyah lagi diri ni.. super power tarbiyah..
Senyum. Ya Allah, sungguh Kau Maha Mengetahui..
Kau tahu apa yang ada dalam hatiku.

Setiap darah yang mengalir menyusuri salur-salur darahku ini Kau tahu jumlah dan kadarnya.
Setiap milisecond impulse yang tercipta dalam cell-cell neuron  Kau tahu akan kuantitinya.
Kau Maha Tahu.

Setiap lintasan hatiku ini pun Kau tahu. Setiap perkara yang aku fikirkan, Kau Tahu.
Kau Tahu ya Allah. Tanpa perlu aku mengatakannya.

Maka ya Allah, bimbinglah aku. Bimbinglah lintasan hatiku, pimpinlah pemikiranku. Bimbinglah ia kearahMu. Kepada keredhaanMu..

Sungguh, aku hanya mahu mencari keredhaanMu dalam setiap perbuatan dalam hidupku ini. Tiada yang lain.
Dan dalam mencariMu aku memerlukan sesuatu untuk berpegang.

Ya, aku tahu aku ada Al-Quran dan sunnah Rasulullah. Yang kutahu jikaku pegang nescaya aku akan selamat dunia akhirat. Maka ya Allah jadikanlah Al-Quran ini sebagai penawar hatiku, penenang resahku, pendamai jiwaku~

Ya Allah, jangan jadikan dunia itu my biggest concern.
Tapi jadikanlah ia ladang untuk kusemai biji-bijian pahala.
Yang kelak kan kutuai hasilnya.
Lalu persembahkannya kepadaMu.
Dan ku mahu pastikan ia adalah hasil terbaik.

Ku harap keputusan yang aku ambil adalah atas pertimbangan yang waras dan petunjuk dariMu.
Dan kutahu Kau ada bersamaku tatkala aku memberikan keputusanku.

Ya Allah, aku sering meletakkan urusan akhir itu padaMu. Namun bila Kau mahukan aku sendiri menetapkan, kutahu keputusan itu masih juga adalah dariMu.

Maka ya Allah, berkatilah keputusanku. Aku hanya mahu Kau redha padaku.
Cukup itu.


Saturday, February 2, 2013

Carpal tunnel syndrome



Tangan, oh tangan!

Internal, oh internal!


~ Allah tarik satu je nikmat daripada nikmat2Nya yang lain, dah kita terjerit2, ye?
Just, satu nikmat saja Allah tarik, terasa betul kesannya.

Kerana tertariknya nikmat itu, langsung lupa dengan nikmat2 Tuhan yang lain. Astaghfirullah~

Ya Allah, jadikanlah daku hambaMu yang bersyukur~
Berilah rasa syukurku untuk sekecil2 nikmatMu,
agar, aku boleh bersyukur dengan nikmatMu yang lebih besar~

Allahumma yusahil..

jangan stress2 kella.. nanti macam2 penyakit pelik yang muncul~ udahnya kamu ni memang lain dari yang lain skit. orang lain xpernah ade penyakit ni, kamu sorang je yang merasa..

Jangan pernah putus asa~ Allah nak beri lebih pahala! =)