Thursday, February 28, 2013

V Nemocnici 3


Salam alaik,

Forensic.

Alhamdulillah wa syukrulillah, sudah masuk dua minggu pemulaan musim baru. Summer semester yang masih sejuk2 dan turun salji sekali sekala~ (waaa, tahun ni xmain salji punn....) sedih, tapi tak mengapalah.. dunia ini tak perlu disibukkan dengan aktiviti2 sebegitu.. eh, yeke? =) - ayat penyedap hati je tu.

Winter semester berlalu dengan ceritanya. Kini summer semester datang dengan tanggungjawab dan bebanan yang lebih berganda. Menambah lagi bebanan yang belum sempat habis dipikul lagi. Nangis.

Ya Allah, mudahkanlah~ T.T

Owh, sebenarnya nak cerita. Pengalaman ber'forensic' selama 3 hari yang lepas. Alhamdulillah, first practical rotation semester ni ialah Forensic Medicine yang mana bagiku ada suka dan dukanya. Banyak yang aku belajar dari sudut pandang tersurat dan tersirat. Dari segi lahiriyah, dan juga rohaniyyah~ owh, sangatlah ruhi belajar forensic ni. MasyaAllah.

Sungguhlah, kematian itu adalah pengajaran yang paling baik buat orang-orang bertaqwa.

Memang sangat ngerilah jika kematian itu berpunca yang selain daripada 'natural causes' - kematian secara semulajadi disebabkan faktor2 tertentu - yang mana terdiri daripada 'homicidal' (bunuh), suicidal (bunuh diri), dan trauma. Tak sanggup mata melihat mayat2 yang disiat, ditikam, ada juga dihempuk dengan objek keras, yang dah mereput, yang dah jadi mumia, dan lain-lain. Allahu Allah..

Merasakan ketidakadilan dan kekejaman berlaku dimuka bumi ni. Tu belum lagi kalau-kalau dapat gambar dari Syria ke, Palestine ke, dah konfim2 boleh pengsan tengok. T.T Waa, kenapa dunia ni penuh dengan kengerian yang berganda?

Jawapan yang muncul dibenak, ialah selagi Islam tak tertegak, dunia ini tidak akan merasai nikmat keadilan, nikmat kesamarataan, nikmat berkasih sayang, nikmat halawatul iman.. dan bermacam-macam lagi nikmat- nikmat yang lain. Allahu Allah.. Banyak lagi kerja perlu dibuat..

Bila ada gambar bunuh diri, hati kata : Kenapa nak bunuh diri, kan Allah kata, " Dan janganlah kamu membunuh dirimu sendiri, sesungguhnya Allah Maha Penyayang kepadamu ," (An-Nisa: 29)

Bila ada gambar kes pembunuhan : ayat ni berlegar dalam kepala : "Dan barangsiapa membunuh seorang yang beriman dengan sengaja, maka balasannya ialah neraka jahannam, dia kekal di dalamnya. Allah murka kepadanya, dan melaknatnya serta menyediakan azab yang besar baginya."

Dan juga hadis yang famous ni : "Tidak halal ditumpahkan darah seorang musliam yang bersaksi tiada ilah yang patut disembah kecuali Allah dan aku adalah utusannya, melainkan kerana satu dari tiga sebab berikut, pelaku zina yang telah berkeluarga, jiwa dengan jiwa(qisas) dan orang yang meninggalkan agama serta jemaahnya (murtad)" Muttafaqun Alaih.

Kot-kot kalau depa yang tak Islam ni tahu pasal benda cmni, agaknya dyorang pi buat tak?

Kita pun ngeri dengar ayat2 Allah ni. Tapi sebab apa berlaku juga kat dunia ni? sebab Islam tak sampai lagi kat semua orang..

Tak semua orang dapat rasa lagi kemanisan Islam dan iman tu.. Sebab tu kezaliman dan penindasan banya berlaku pada dunia hari ini..

Allahu Allah.

Kematian.. Kita, tak tahu cara apa kematian kita. Kita, tak tahu, adakah kita bakal dapat husnul khatimah (pengkhataman yang baik) atau su'ul khotimah (pengkhataman yang buruk)- naudzubillah.

Kalau mati dengan cara yang dahsyat tapi husnul khotimah, alhamdulillah lah daripada meninggal dalam keadaan baik tapi su'ul khotimah.. Kita, semua mahukan pengkhataman yang baik. Kita semua mahu berehat sepuas-puasnya di syurga. Dunia ni hanya persinggahan, yang kita tak boleh nak 'rehat' sangatlah kan sebenarnya.. selagi tak sampai ke pengakhiran yang abadi tu..

huhu.. Allahu Allah..


Sungguh, forensic ni mengajar aku baaaaannnnyaaaakk sangat pengajaran tentang kehidupan..
Hidup, bukan hanya sekadar makan minum belajar tidur.

Kamu, bawa makna yang lebih dari itu.

Alhamdulillah ya Allah..


No comments: