Thursday, November 5, 2009

Nak sentuh sikit....

AL-QURAN. ISLAM.
Al-Quran dan Islam berjalan seiring.
tak pernah bertentang,tak pernah pincang.
Islam suruh apa yang Al-Quran kata.

dan Al-Quran suruh ini.....


"dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya(auratnya), kecuali yang biasa terlihat. dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya(auratnya), kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau putra-putra saudara lelaki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka atau para perempuan(sesama Islam) mereka, atau hamba sahaya yang mereka miliki, atau para pelayan lelaki (tua) yang tidak mempunyai keinginan(terhadap perempuan), atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat perempuan. dan janganlah mereka menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. dan bertaubatlah kamu semua kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, agar kamu beruntung.."

annur-31


AL-QURAN. KALAMULLAH.
Kata-kata Allah.
Suruhan Allah.

DAN ALLAH SURUH INI...

jaga pandangan..

.

menutup aurat...


melabuhkan kain tudung.... menutupi dada....



dan berjalan tanpa menghentakkan kaki..


.

BUT,

DO WE HAVE DONE THAT??

CUBA RENUNGI......
















what would you say?

'rimas la pakai tudung'?
'asal tutup kepala sudahla..'?
'fesyen la, makcik!'?
'kakipun nak kena tutup ke?'
.....



adakah itu jawapan yang akan dijawab depan Allah?
adakah itu jawapan yang nak diberi?
betul ke nie?







perlu ke semua nie? PERLU!
wajib ke tutup2 nie? WAJIB!
kenape keras bunyinye nie? sebab dalam bab nie, TAKDE KOMPROMI!

dengan ABANG IPAR, dengan PAK CIK SEDARA YANG BUKAN BELAH KELUARGA IBU atau AYAH, kena JAGA AURAT!....(INGAT TU KEYLA...JANGAN TULIS JE..)



kerana apa buat nie?
KERANA ALLAH..

kerAna apa nak jaga sangat nie?
KERANA AKU seorang MUSLIMAH

orang lain tak jaga pun?
(kubur lain-lain,amal lain-lain juga...)
DIORANG TAKTAHU LAGI KOT...
jadi yang tahu nie la kena buat....






'jauhilah oleh kamu semua akan dosa-dosa kecil, kerana perumpamaan dosa-dosa kecil itu laksana sekumpulan orang yang singgah di tengah lembah. yang ini datang sambil membawa dahan, dan yang ini datang sambil membawa dahan, yang ini datang membawa dahan, lalu mereka memasak rotinya. sesungguhnya dosa-dosa kecil itu perbuatan derhaka.'
Baginda Nabi Muhammad s.a.w berkata seperti yang diriwayatkan oleh Sahl bin Sa'd radhiyallahu anhu.[isnadnya sahih, ditakhrij oleh Ahmad, At-tabrani dlam Al-kabir dan Al-soghir, 2/49.]


ada seorang zahid, Bilal bin Sa'd pernah berkata:
"Janganlah engkau melihat pada kecilnya kesalahan, tetapi lihatlah siapa yang engkau derhakai."


wallahualam..
-keyla talks~

5 comments:

Mamad said...

mmg byk terjadi ni,,,
isk2..

keyLa said...

hm....betul3

Ainul Arina Madhiah said...

keyla, jom kita istiqamah~

saling islah diri dan mengislah masyarakat.. insyallah. DR2 ^_^

keyLa said...

jom, ainul..
kite xleh istiqamah sorg2...susah dan payah..kena ade yg selalu memperingatkan...

^^

Mamad said...

bagus dak2 ni..