Thursday, December 17, 2009

Januari datang lagi....



Bila Januari datang,

Aku jadi resah
Padahal dulu bulan ini yang mengisi memori indah
Padanya aku sambut dengan tangan bertadah
Keseronokan zaman bersama rakan sekolah..

Namun, bila Januari menjelma lagi
Dalam diam hati berpaling arah
Hati menyambutnya dengan penuh resah
Mencipta pelbagai rasa gundah..

Ah, Januari
Kenapa cepat putaranmu kali ini
Aku belum sempat menikmati
Usia belasanku ini..^^
dan belum sempat juga untukku mematangkan diri..

Januari, bulanku sayang
Kutahu waktu tidak pernah menungguku
kutahu waktu adalah makhluk Allah yang sangat patuh
Takkan berhenti walau sesaat pun
Takkan menunggu sesiapa pun
Dan tak pernah letih menjalankan amanat Tuhannya
Namun hati kecilku ingin berkata
Berhentilah seketika
Jangan singgah lagi Januari tu
Jangan sentuh lagi bulan tu
Jangan, please...




.: Ape la saakella nie.. nie kes diserang penyakit takut tua dah nie..^^ memang dah xboleh nak ubah da.. xleh nak halang dah.. buat la camne pun, masa kan terus berjalan... nak nanges air mata berdarah sekali pun, xkan jadi...:.

# abes tu nak buat camne la?...huhu.. xde ke cara lain?#

.: cara ape lagi? terima seadanya lah cara yang termudah dan terbaik.. terima ketetapan Allah.. ketetapan waktu..bertambahnya usia bukan satu kesalahan, tapi satu rahmat.. ye x? xkan selamanya nak jadi muda? tua tu kan dah jadi lumrah, semua orang akan merasainya.. yang penting sekarang kita kena fikirkan waktu yang tinggal di masa sekarang nie.. bila bertambahnya umur, usia kita da makin berkurang, kan?:.

#betul....tapi...., xleh ke cam xde kenaikan nombor pada usia? possible x benda tu?..^^#

.: kalo umur xnaik2, tu impossible la.. of coz la xkan jadik gak.. usia tu hanya terletak pda nombor.. dan nombor itu hanya mengikut urutan susunannye.. jadi benda tu bukanlah satu kesalahan.. dan bila umur da meningkat, kite kena la mengikut karakter usia kita..:.

#haaa..... yang tu den xmau donga tu... bukan senang nak kuarkan diri dari habit budak2 kepada habit dewasa.. dan bukan senang jugak nak tinggalkan certain2 benda yang xsesuai dengan usia..#

.: cube tanya diri, masa usia 12 tahun, sama x dengan usia 17 tahun?:.

# of coz la tak sama...ntah la.. xsedar pun#

.: kite xsedar kan? sebenarnye masa lah yang mematangkan kita.. masa yang mengajar kita jadi matang dan belajar keluar drp sesuatu yang pernah jadi sebahagian dalam hidup kita secara perlahan-lahan.. jadi masa ialah cikgu yang paling baik! so, kite terima je lah apa yang ade di depan kite sekarang nie.. terima seadanya sebab masa akan menentukan segalanya...^^:.

#waa.....camtuu....#


.: yeee, camnie...:.

#hurm, kalo camtu, ok kot... terima jelah.. wat dono jek... biase la tu bila umur bertambah kan...hik3#

.: aah, bila umur berkurang tu la yang luar biase...think positiv kella, u can do it!.. may Allah bless u through out this new year~:.


# hehhe.. diky! amiiinn....#



~monolog dalaman antara hati dan perasaan...~


Renungan sebentar:

"Demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian.. melainkan orang-orang yang beriman dan yang mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.."

al-asr: 1-3


meningkatnya umur dengan bertambahnya tanggungjawab
bertambahnya usia dengan meningkatkan lagi amalan

muhasabah sebentar dengan mengingati masa yang telah kita gunakan
berapa percent yang disumbangkan untuk Allah dan agamaNya
dan berapa percent lagi yang kita gunakan untuk keduniaan

adakah cukup masa yang diberikan?
atau manusia masih belum cukup lagi?
jangan kerana masa yang banyak membuatkan manusia leka..
dan lupa pada hakikat hidupnya
nauzubillah min zalik..



MASA ITU IBARAT PEDANG, JIKA KAMU TIDAK POTONG IA, IA AKAN POTONG KAMU~

keyla's-thought


5 comments:

fathinaina said...

hahahaha...siannye die nih..dilema nk 21 da ke? hehe..

iAllah..semoga usia yg berbaki ni..x sia2 mcm tu je..amin!

suraya said...

moga lebih matang dalam mendewasakan fikiran!

keyLa said...

",)v

aah, la..dalam dilema sekarang
waaaaaaaaaaaa



astagfirullah3x..amin, ya rabbal a'lamin..

kak aya: hehe, ala xpenah matang la kak...masih kecik lagi adikmu ini!

SupeR HoLky-HOOD said...

Salam keyla..

hehhe..klakar la bace entry awk neh..
[kt mcm blh imagine awk dok ckp sorg2..dok bermonolog neh..hee..;p

xpe2..angka2 usia tu xde pape pon sbnrnye..nk bwat isi brg/apply pape je kot kn?..heee..
yg penting disblk angka2 tu.. mcm awk tulis tu...iA angka2 ni can be a good reminder for us yg kt dh makin mghampiri penghujung usia kt yg WA..x tau bile.. muhasabah blk ape yg kt dh bwat utk bekalan jmpe DIA kelak ..ke mane kt gune nikmat hidup slama ni iAllah.. [perigtan utk diri sndiri lg2 neh..huuu]

inshaAllah.. May He shows us the way to jannah..(^-^) inshaAllah.

p/s: dh ade tnde2 matang ni keyla...weeeeee!~ keep it up! go keyla go! (*-^)

take care!

syg awk fillah,
B02 musab

keyLa said...

waalaikumsalam,

hehehe....
mana de matangnye kak ***..
still cam budak2 lagi..taktaw bile, huhuhu..

waaaaa, mmg nak isi borang je kot..tp kalo borg tu ade sal ketinggian, xde lak kenaikan...huk3..xpe2, ketinggian satu keistimewaan!

^^v

take care to0 sis..
moga tahun nie diberkati~

uhibbukifillah taky!