Monday, June 8, 2009

Oh, histologie!~

pelik kan aku..
org kalau bz ngan exam la xsentuh blog..
aku nie, makin busy, makin nak menulis plak..
pelik2..

tapi tu la aku. yelah, buat blog ni pun matlamatnye nak mengurangkan sakit kat otak..akibat penuh dengan segala ilmu dunia yang tak abeh2 nie.. makin dicari makin bodoh rasa diri..dengan segala penciptaan langit dan bumi..subhanallah! x terdaya dan x ade kudrat nak mempertikaikan ilmu Allah.. terlalu banyak dan tak terkira hebatnya...


hebat,
penciptaan cell sgt menakjubkan..
macam mana la ade benda hidup berukuran 100 nanometer or micrometer yang cukup sifat sempurna semuanya?..bila fikirkan analogi, cam manusia dikecikkan, dan dimampatkan, dan di vacumkan dengan dahsyat sekali...subhanallah!

hebat,
bila manusia dijadikan daripada cell2 tadi..
umpama benda hidup dalam benda hidup, lalu menjadi hidup!..atau manusia ditindih dan menindih lalu tertindih dan menjadi manusia yang teramat besar sekali..Allahuakhbar!
(manusia tercipta dari 35x10^12 cells)

hebat,
bila manusia yang ini boleh berfikir dan mempunyai pusat pemikiran yang terletak ditempat paling tinggi dalam badan serta dapat bergabung kuasa dengan saraf-saraf yang berselirat membelit diri tanpa ade satu pun tersimpul mati..

subhanallah..

maha suci Allah..

bila penat belajar, selalu fikir..
nape kena belajar benda ini..nape benda tu pun kena tahu..nape itu, nape ini..nape, nape n nape...
sampai soalan tu xleh nak kuarkan da..sebab da tahu memang kena belajar..



tapi dari segi mental dan logiknya,kita belajar untuk ape.
kembali kepada sunnatullah.. manusia itu dikurniakan akal untuk berfikir..
sudah cantik dan indah penciptaan akal manusia, apa gunanya jika x digunakan?

seperti, sudah penat berpeluh-peluh mencipta kapal layar, takkan nak buat perhiasan saja?

cam tu jugaklah akal manusia..sudah lengkap diciptakan oleh Allah dengan segala jalinan yang istimewa, indah, x berselirat yang mengkusutkan..jadi takkan nak disimpan dalam rangka tengkorak nie saja?



mestilah ia perlu dikeluarkan dan diterjemahkan..disusuli dengan perbuatan..dan akhirnya penciptaan Allah itu tidak sia-sia..

jadi, kenapa penat belajar? sedangkan otak ini cume perlu digunakan sahaja..bukan disuruh merekacipta..tapi disuruh guna..

jadi, gunakanlah sepenuhnya..insyaAllah..

(harap x merepek terlalu banyak..maaf jika merunsingkan..tapi diri ini yang terlalu hebat runsing lalu menjadi seperti ini...natijah histologie..^^)

4 comments:

lynawan said...

itu lah kan.when we go to the basic.asalnya tanah.tp bila observe slides2 2 terfikir jugak, ms hidup la peluang utk kita buat segala benda terbaik.sbb bila roh melayang,tgk apa jd kt bdn kita.org suka hati sj potong buat slide semua.

keyLa said...

aah la lina...
potong kecik2,halus2..
sian betul.

pepun, chaiyokk lina for histologie!!!

Fatehah said...

hmmmm,

reason yg sungguh konkrit..

nape, nape n nape kena blajo..

ak pons ske mengeluh gak..
ak blajo parasit telor larva gilos kecik nano meter nyer saiz tp leh harm mnusia..ehehe

Subhanallah

keyLa said...

hehe..


betul..


segalanya perlu belajar..