Saturday, January 15, 2011

Kamu dan aku..


'Kerana itu, serulah (mereka beriman) dan tetaplah (beriman dan berdakwah) sebagaimana diperintahkan kepadamu (Muhammad) dan janganlah kamu mengikuti keinginan mereka dan katakanlah: "Aku beriman kepada kitab yang diturunkan Allah dan aku diperintahkan agar aku berlaku adil di antara kamu. Allah Tuhan kami dan Tuhan kamu. Bagi kami perbuatan kami dan bagi kamu perbuatan kamu. Tidak (perlu) ada pertengkaran antara kami dan kamu, Allah mengumpulkan antara kita dan kepada-Nyalah (kita) kembali.'
(Asy-Syura:15)


Tak tahu nak express apa daripada ayat nie. Tapi tiba-tiba bila baca ayat ini, terasa perasaan 'betul-jugak-tu' muncul.

cam kita selalu bertengkar tentang perkara yang tak sepatutnya kita bertengkar. kita selalu tak puas hati dengan perkara yang kita tak 'sebulu'.
padahal kita tahu manusia tu tak sempurna.
ada sahaja kelemahan yang nampak di mata.
ada sahaja ketidaksempurnaan.
ada sahaja yang tak sedap mata memandang.

Tapi tu kan semua benda makhluk.
bila dah nama makhluk, banyak kelemahannya.
banyak kekurangannya.
jadi, takkan perfect la semua benda walaupun kita nak jadikan ia perfect.

Kesimpulannya,
jangan saling menyalahkan,
jangan saling berdebat.

kamu dengan kerja kamu,
dan aku dengan kerja aku.
bagi kamu perbuatan kamu,
bagiku perbuatanku.

Jangan persoalkan.

kita semua akan dibangkitkan kelak..




No comments:

Photobucket