Tuesday, May 4, 2010

selamat berAMAL!






Salam alaik...


Hari nie nak share skit pasal sumthing yang baru je berkongsi dengan baitul-raudah. Amat simple tajuknya tapi insyaAllah memberi manfaat kepada kita.

Topiknya: Tips membuat keputusan.

Ya betul! ^^, kerana musim exam bakal menjelma, pastilah kita2 di sini (yang berada di HK, olomouc, dan Prague) di Czech Republik nie sedang giat memikirkan tarikh-tarikh exam yang sesuai untuk dipilih.. bagi yang sedang menggaru-garu kepala memikirkan masalah ini, ape kata kita tengok dulu cara-caranya..=p

Hurm, membuat keputusan bukanlah satu perkara yang senang.. silap2 haribulan keputusan itu akan memakan diri sendiri. Jadi untuk membuat pilihan yang terbaik, pertama sekali kita perlu dalam keadaan concious, tenang dan tidak berserabut. Keadaan yang begini sangat2lah penting sebab pemikiran kita perlu berada dalam keadaan yang baik supaya dapat memikirkan masalah dengan rasionalnya.


Bila dah tenang, barulah kita boleh memikirkan masalah-masalah yang kita hadapi dalam membuat keputusan itu. Senaraikan masalah2 tersebut supaya jelas dan kita peka dengan keadaan sekeliling. Kita perlu sedar keputusan yang hendak dibuat ini memberi kesan kepada orang lain atau tidak. Senaraikan kesan-kesannya dan ambil berat setiap aspek yang ade relationship dengan keputusan kita.


Selesai mencari masalah2 yang ada, kita baru senaraikan pilihan apa yang kita ade.. Kalau pilhan kita bercanggah dengan masalah yang ada, rasanya ape akibatnya. masa nie kita kena kaji baik buruk pilihan yang ada. Pastikan sekali lagi kita tahu kesan-kesan yang bakal berlaku terhadap orang sekeliling kita terhadap keputusan kita. Jangan pentingkan diri sendiri. Pada masa yang sama, jangan terlalu mudah mengambil pendapat ramai. Kita boleh bertanya kepada orang lain untuk mendapatkan gambaran atau pendapat tetapi kita sesuaikan dengan pendirian kita. Kerana manusia itu berlainan antara satu sama lain. Ada yang boleh apply dan ade yang tidak. Jadi disini sekali lagi kita kena memilih dengan mengkaji dan mengkaji..


Kemudian, barulah kita boleh membuat keputusan. Tetapi bagi muslim, seeloknya kita berdoa atau beristikharah sementara memilih pilihan-pilihan yang ada. Semestinya kita mahu pilihan yang terbaik kan? Jadi jangan lupa, doa dan tawakal kepada Allah itu sangat-sangatlah penting kerana hanya Allah sahaja yang tahu masa depan kita.


" Ya Allah ya Tuhanku, sesungguhnya aku tidak tahu apa yang Engkau tahu, maka aturkanlah hidupku. Permudahkanlah apa yang baik dan hindarkanku dari apa yang tidak baik.."


Bila pilihan dah dibuat, kita perlu tetap dan yakin dengan keputusan kita. Masa ini andai kata ada orang yang cuba menggoyahkan keputusan kita, beritahu dia, yang ini adalah keputusanku.. kita perlu teguh pada keputusan kita supaya kita tak hilang fokus dan lemah semangat. Jangan mudah ikut kata orang sebab itu hanya akan melemahkan semangat. Bila ada dugaan dalam kita melaksanakan pilihan kita tu, kita kena sabar. Sabar dan yakin akan ketentuan Ilahi. Yakin Allah akan beri yang terbaik kepada HambaNya...




Kemudian, bila dah terlaksananya pilihan kita, kita perlu menilai semula kekurangan dan penambahan yang ada dan kesan-kesan yang berlaku akibat pilihan kita. Masa nie boleh juga dikatakan sebagai muhasabah diri kembali lah.. kita reflex diri mana yang kurang kita tambahkan dan sebaliknya.. Ingat, walau apapun keputusan anda, Allah yang menetukan. Jangan menyesal dengan keputusan yang dibuat tapi ambil pengajaran yang tersirat. InsyaAllah itu adalah proses kita memahami kehidupan dengan lebih bermakna..




wallahua'lam. (selamat beramal!!)


nota kaki: exam final dah nak bermula. Cz-biochemie-physiologie~ all the best buat semua di HK, OLO,PRG.. moga semua sukses insyaAllah.!! -bila exam period bermula, saksikanlah tentera2 ini bergerak~ 'amal jamaie jom! ^^

maan najah semua.. selamat membuat keputusan memilih tarikh! moga Allah berikan kita yang terbaik! Insya Allah.. DOA-USAHA-TAWAKAL

Allah yang berhak tentukan~ fisabilillah!



dipetik dari: http://ibnismail.wordpress.com/2008/03/12/tip-membuat-keputusan-dan-pilihan-yang-tepat/







No comments: