Sunday, May 16, 2010

Dalam hati.....

Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah, mata ini celik lagi untuk hari ini. Dan rugilah diri andai hari yang diberi percuma ini tidak digunakan pada tempatnya. Badan ini meminta haknya, hati menjerit meminta haknya, dan akal mendesak jua meminta haknya. Dan aku masih belum berjaya memenuhi hak-hak mereka...

Lemah, itu yang dapat kukatakan. Lelah, itu yang dapat kusimpulkan. Namun aku tak dapat nak memberi gambaran apa yang melemahkan aku dan apa yang melelahkan aku. Aku tanya pada hati, apa pinta nya. Ia menjawab kosong tak berisi. Aku tanya akal, apa kehendaknya. Ia jawab tiada yang difikirkannya. Dan aku kembali berteleku mencari satu jawapan..

Jauhkah aku daripada Allah? Ada hijabkah antara aku dengan Tuhan? Mana yang kurang aku ingin perbetulkan..

dan Allah itu dekat pertolonganNya...






Ulasannya bersahaja, tapi tajam menikam jiwa.
Kata-katanya biasa tapi dalam ertinya.
Sama ada tertusuk, menusuk atau tajam menikam,
yang pasti Allah ingin menyedarkan aku..

Astagfirullah, astagfirullah,astaghfirullah..

yang sombong itu aku,
yang ego itu aku,
yang sombong dan ego itu aku
ya Allah, ampunilah aku...
ya Ghaffar, faghfirli..faghfirli..



Ego and arrogant
these are diseases..
this problem nobody can realized it..
who knows it? YOU, JUZ YOU

and lastly, nak share kata-kata ini..




KATA-KATA NASIHAT IBNU QAYYIM

Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima kehendak Allah swt.

Di dalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan dengan Allah swt

Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali Allah swt

Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang damai kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa denganNya

Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qadha dan qadarNya serta kesenantiasaan sabar sehingga menemuiNya


Di dalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepadaNya dan bermohon kepadaNya.


Kesentiasaan berzikir kepadaNya adalah keikhlasan sebenar kepadaNya. . . . . . Andai dunia dan isinya diberikan kepada manusia masih tidak lagi dapat membendung hajat hati sihamba itu.
*******************************************

Kita hanya sebagai hambaNya.. Kelibat kita dibumi hampir tidak kelihatan tapi mengapa kita masih sombong dengan Allah?

2 comments:

Nawa said...

salaam

keyla thanks for sharing the video.

bes!

keyLa said...

wslm wbt~

sama2 kasih nawa..

thanx sudi membaca nie..^^

Photobucket