Monday, May 3, 2010

Peringatan..

Salam alaik~
ISLAM = AL-QURAN + SUNNAH

MUSLIM = PRACTICE (ISLAM)

MUSLIM = PRACTICE (AL-QURAN + SUNNAH)


Formula yang ringkas tapi mendalam maksudnya. Formula yang rasanya senang faham tapi payah untuk dilaksanakan. Ya, memang Islam itu berlandaskan AQ dan Sunnah. Dan orang Islam itu adalah orang yang mengamalkan Islam, iaitu AQ dan Sunnah. Setujukah anda?

Seperti formula diatas, Islam tidak tertegak dengan AQ saja, atau hanya sunnah.Tapi Islam merangkumi 2 perkara itu. Dalam khutbah wida' Rasulullah s.a.w ada menyatakan:

"..Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur an dan Sunnahku.."

Kalimah syahadah yang kita lafaz dalam solat-solat kita, yang kita alunkan tiap-tiap tahiyyat akhir kita bukanlah kalimah semata. Itu adalah lafaz agung yang menjadikan kita hambaNya. yang mengikat hati kita hanya kepadaNya danRasulNya semata.

Tiada Tuhan selain Allah, Muhammad adalah Rasul Allah

Kalimah ini adalah kalimah yang paling berat bagi mereka yang memahaminya. Kalimah inilah yang sukar dilafazkan oleh Abu Talib ketika dia dipenghujung nyawanya. Lafaz inilah yang paling payah diucapkan oleh Abu Jahal, bapa saudara Nabi sepanjang hidupnya. Mereka tidak mampu melafazkannya kerana mereka sedar ia kalimah agung yang bukan hanya lafaz dibibir tapi beserta amanah dan tanggungjawab yang besar.

“Kamu (umat islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah..”
Al-Imran: 110


Tapi amanah itu tak setanding dengan pulangan yang kita dapat. Nak tahu Allah balas ape? Allah balas dengan syurga.

“Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka..”
At-Taubah:111


Di syurga sana, akan ada pertemuan yang paling-paling istimewa. Akan ada pertemuan yang hebat sehebat-hebatnya. Akan ada pertemuan yang sangat-sangat sweet (sekali).

Iaitu pertemuan hamba dengan Penciptanya. Pertemuan perindu dengan Khaliknya. Pertemuan sang pencinta dengan Kekasihnya. Pertemuan jiwa dengan Raganya. Pertemuan yang indahnya tak terjangkau dek akal. Pertemuan yang hanya dapat dirasai oleh orang-orang yang terpilih. Yang Berjaya membeli dagangan Allah. Yang berjaya menepati syahadahnya. Ya Allah....(ingin diri ini juga terpilih tapi kerdilnya diri..)


Layakkah diri digelar Muslim?

Bila Muslim itu adalah mereka yang mempraktikkan islam. Layakkah diri digelar muslim?

“Orang-orang Arab badwi berkata ‘kami telah beriman’. Katakanlah (kepada mereka) ‘Kamu belum beriman, tetapi katakanlah ‘ Kami telah tunduk (Islam),’ kerana iman belum masuk ke dalam hatimu. Dan jika kamu taat kpd Allah dan rasulNya,Dia tidak akan mengurangi sedikitpun pahala amalmu. Sungguh Allah Maha Pengampun Maha Penyayang.”49:14

Dalam AQ ada beberapa kategori yang Allah sebut, iaitu golongan muslim, mukmin, dan muttakin(orang yang bertakwa).

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gementar hatinya, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya kepada mereka, bertambah (kuat) imannya dan hanya kepada tuhan mereka bertawakal.”
Al-anfal:2

“Alif-Laam-Miim. Inilah Al Kitab (Al Quran); tidak ada sebarang keraguan didalamnya ; dan petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa. (Iaitu) orang-orang yang beriman kepada yang ghaib, mendirikan sholat dan menafkahkan dari apa-apa yang kami rezekikan kepada mereka. (Iaitu) orang-orang yang beriman kepada apa yang diturunkan kepadamu (Muhammad) dan apa-apa yang diturunkan sebelummu, dan mereka yakin dengan akhirat. Mereka itulah yang berada di atas petunjuk dari Rabb mereka, dan mereka itulah orang-orang yang menang.”
Al-Baqarah : 1-5

Dan mukmin dan muttaqin yang Allah memang sudah janjikan syurga..
Ya Allah..dimana diri ini letaknya..

Muslim; masih banyak yang perlu diperbaiki, mukmin; jauh dari jangkauan iman namun segalanya mungkin menjadi pasti, muttaqin; sehebat iman, mulia disisi Tuhan, siapa yang tak mahu? Cuma tanya diri, mahu atau tidak.. dan aku,.. InsyaAllah. Moga rahmat Allah sentiasa memayungi kita..

Akhir kata, formula bukan sekadar formula. Tapi formula ini formula iman...

2 comments:

SupeR HoLky-HOOD said...

bismillah~

salam wbrt dear sis,
masyaAllah sister.. nice one!!(^-*)
bkn sebarang formula..tp formula utk diri2 yg beriman utk menemui dgn penciptaNYA kelak iAllah~
mg thabat di jalan ni iAllah~

tk care ruhiyy a jasadiyy sis..


syg fillah,
B02 musab


p/s: nk copy paste entry ni blh? hhuhu.. jzkk in advance!

keyLa said...

wslm wbt..

heee, diky moc ya ukhti!!
iA, mmg byk kekurangan diri yg perlu diperbaiki lagi..

moga kita tsabat, IA..

p/s:sila2.. sebesar langit kila tadahkan..heheee