Wednesday, November 27, 2013

Keselesaan


"Kita ni selesa sangat eh dengan dunia ni, sampai bila Allah sebut syurga, tak rasa apa-apapun?

Selesa sangat kot ye, sampai bila Allah nak ganjarkan syurga, tak rasa menggetarkan hati pun..?"


Menusuk. Tepat kena hati sendiri. Terhiris-hiris mendengar kalimah yang keluar dari mulut sendiri. Ini namanya superpowerful tarbiyyah.

Terngiang-ngiang ayat yang keluar dari ucapan sendiri tu tatkala diri terpilih untuk menjadi muwajjih jemputan dalam satu program.

Vahhh.. sampai sekarang aku terasa getaran kalimah yang keluar dari mulutku ini. Begitu dekat dengan hati sampai ia kembali kepada pemilik suara.

Hati terhiris. Sedih sendiri. Begitu selesa kehidupan yang dirasakan sekarang berbanding dulu. Dulu hidupku biasa-biasa saja. Tak lah susah sangat, tapi hidup orang kampung.. biasa2 saja sampailah aku masuk sekolah berasrama penuh dan kemudian menjejakkan kaki di bumi eropah ni. dulu jimaattt sangat! sekarang ade la jimat skit2..huhu -.-'

Nikmat dan keselesaan.. Selalu melalaikan manusia. Tapi aku bersyukur sangat Allah berikan aku kefahaman dalam agamaNya seiring dengan nikmat yang Dia limpahkan. Jadi aku masih boleh menerima nikmat ini dengan cara yang sepatutnya (harapnyalah)..

Bila faham ni, rasanya lain. Bila tahu kat tempat lain saudara seagama tak tidur, tengah berperang, terasa diri yang nak baring atas katil yang empuk tu pun rasa bersalah. Rasa nak tidur bawah je. Nak tarik selimut pun siap minta ampun pada Allah sebab rasa bersalaaahh sangat dapat tidur dengan lena dan sedap padahal saudara sendiri dilain2 tempat merana tak cukup makan apa semua. (tapi kalau ngantuk sangat memang lelap jugaklah.. -.-')

Takut.. gerun. Takut semua nikmat ni Allah tanya apa aku buat dengan semua ni untuk bantu orang lain?

Fuhh.. lap peluh*


ya Allah, moga bilamana aku korbankan keselesaanku untuk mengajak orang lain kepadaMu aku berharap Kau terima sebagai satu cara kubersyukur dengan nikmatMu.

Sebagai satu cara aku membalas nikmat yang telah Kau berikan kepadaku.
dan sebagai satu tanda aku membantu manusia lain dengan nikmatMu.

Maka ya Allah, kuatkan langkahku.
Tsabatkanlah hatiku pada jalanMu..


"Apa? Syurga? ada apa lah dengan syurga? Kat dunia ni lagi best! "

Moga aku tak merasakan, atau menuturkan ayat diatas.

No comments: