Monday, September 2, 2013

Kesetiaan 2

Assalamualaikum warahmatullah,


Daku disogok dengan beberapa peristiwa kecurangan sang suami terhadap si isteri. Kisah beberapa orang yang aku sangat dekat dan kukenali. Poligami, cerai. Kisah-kisah ini hampir mencemari pemikiranku. Hampir membuatkan aku takut untuk bercinta, gerun untuk berumahtangga.. Tiada percaya pada insan bergelar lelaki.

Pernah suatu hari berbual dengan seorang teman tatkala terlihat seorang lelaki tua yang sedang menyorong kerusi roda, dimana sang isteri yang tua bongkok ditempatkan. Sang isteri hampir tak nampak mukanya kerana terlalu bongkok badannya. Bahkan sang suami juga tidaklah begitu kuat untuk menolak kerusi roda tersebut namun terpancar kasih sayangnya buat sang isteri. Pemandangan ini sebenarnya tak asing bila berada di negara bekas jajahan komunis ni. Anda akan ketemunya dimana-mana. Mereka yang sudah tua masih berjalan bersama, berpegangan tangan. Romantis.

Owh, apa yang kami bualkan? Temanku berkata, "Dyorang ni sangat mengkagumkan. Sangat setia, walaupun sebenarnya tak ada yang 'mengikat' mereka, kan?" Daku menganggukkan kepala mengia.
"Padahal kita cerai-berai, berantakan rumahtangga..sedangkan jalan kita lagi benar, perkahwinan kita lagi diterima Allah.." 
"Sepatutnya negara Islam perlu ada contoh macam ni kan? Setia, saling menjaga..bla..bla.."

Yup, time tu hati terfikir. Dyorang ni ade banyak watak Islam. Hanya bukan pelakunya Islam. Kalau jadi Islam ni, konfirm lulus serba-serbi ni. Malu sendiri bila lihat akhlak mereka lagi mulia berbanding kita.

Berbalik kepada soal setia tadi, ye, dyorang pun lulus jugak. Walaupun tiada yang mengikat dyorang sebenarnya, tapi depa sangatlah setia. MasyaAllah.. Kagum2..

Kalau diikutkan setia tu bukanlah dengan tidak menduakan, seperti dalam kisah di Kesetiaan 1 yang lepas. Tapi bila kita menempatkan hakikat setia itu dari pandangan iman dan taqwa, ia hanyalah semata-mata untuk mencari keredhaan Allah. Ah, begitu sulit untuk menginterpretasikan maksud sebenar setia. meh daku copy-paste balik apa dy dalam post lepas.

Setia yang benar menurut penilaian iman dan takwa ialah menjadikan syri’at ALLAH dan keredaan-NYA sebagai sebab unggul atas kemungkinan segala-galanya.

Haa, macam mana tu? Hurm, daku pun tak tahu. Tapi kesimpulannya ialah kita setia bila hanya ia mengundang redha Allah. Kita setia bila hanya itu saja jalan menuju taqwa.

Memang sakitlah bila orang khianati, curangi kita. Tambah2 lagi orang yang dah berpuluh tahun kita hidup dengannya. Tapi kalau kita yakin akan qada'-qadar Allah, dan bukan sebab sang suami je yang menggatal, mudah-mudahan Allah kurniakan kita payung emas di syurga nanti atas kesabaran kita.

Setia is subjective. It's only you that can describe it. So describe it in the way Allah sees it.

Moga kita setia pada yang satu, iaitu pada Allah semata.


p/s: nak suami yang setia! :P





No comments: