Tuesday, October 16, 2012

OnG ke OMG?

Salam alaik,

Fuhh.. Baru dua hari berlalu dengan rotation OnG, tapi rasa sesak nafas, kurang oksigen, rasa flush kat kawasan muka tak hilang-hilang. Macam bakal ade cardiac arrest je ni.. tak pun ischemia.

Naudzubillah.. Penyakit2 ni jangan disebut. Mahu hypochondriac nanti. Cukup2lah dengan penyakit2 yang dalam buku tu. Jangan dibawak ke luar. Ehe.

Kenapa ada symptoms2 kat atas tu? Ohho, sungguhlah ajaib saakella ni. Autonomic nerve system badan dia sangat2lah fully function bila tiba je part2 yang berkaitan dengan fluid warna merah tu. Tak pun sebab dia dah ada minset yang dia bakal melihat baby keluar dari rahim seorang wanita. Dan dia juga seorang perempuan yang bakal bergelar wanita. (apekah?) Ok, maksudnya dia faham la kesakitan yang dirasai oleh wanita lain.. (sorry, ayat berbelit2)

Oh, apakah yang lebih mengerikan daripada itu. Baby yang hidup dikeluarkan dari rahim wanita yang hidup (ish, memanglah!) - bagi aku sangat mengerikan. Sakitnya, aduhaiii...

Adakah aku terlebih emosi part ni? Hukhukhuk. Sakitlah! Ya Allah, tak terbayang kesakitan yang dihadapi. Pulak tu tengok baby tu kena tarik secara ganas.. Oh, tidak.. Hatiku tak membenarkan baby2 disakiti begitu rupa. Tau la nak selamatkan baby tu. Huhu..

Yang tu untuk spontaneous delivery, maksudnya bersalin normal la. Yang kalau tak normal? Mahu terbeliak biji mata melihatnya. Dengan forceps, dengan vacum, dan ntah apa-apa lagi perkakas rumah digunanya. Ish, itu baby lah! Kesian tau.

 Nak pulak tengok dari kacamata seorang makcik muda yang ade ramai anak buah yang comel2.. Oh, tidakk.. tidaklah aku mahu membuat begitu kepada anak buah kesayanganku. Cubit pun sayang tau.

Namun itu situasi di ward obstetrics saja. Bila masuk ward Ultrasound, situasi lain pulak. Kalau di obstetrics, aku rasa sedih, sakit, tapi bila di ultrasound, aku rasa bahagia sangat. (ehe) Ye lah, kita bakal melihat baby dalam perut dengan ultrasound tu, dan boleh perasan sangat kot muka ibu2 yang tersenyum bahagia melihat anak dalam perut tu. Siap mengalir air mata tau. Aku yang lihat pun rasa bahagia.. Eii, seronok sangat!

Mulanya merasakan bakal tiada harapan aku dengan OnG ni, tapi bila part ultrasound tu aku rasa masih ada harapan lagi, insyaAllah. Baru rasa ada kehidupan sedikit. ^^,  Tapi sebenarnya aku suka je kalau boleh sambut baby. Cuma jangan bagi aku complicated case, mesti aku akan tenggelam dalam emosi. Lebih2 lagi kalau ade baby yang meninggal ke.. waa, Naudzubillah!


Allah juga yang menciptakan segala sesuatu~ Amazed tengok fetus dalam uterus. Subhanallah.. Dulu aku pun datang dari situ.. membesar di satu tempat yang kukuh. Maha Hebat Tuhan yang menciptakan.



“Sesungguhnya Kami menciptakan manusia daripada tanah. Kemudian Kami jadikan manusia daripada saripati air mani (nutfah) yang tersimpan di dalam tempat yang kukuh (rahim). Dari nutfah (benih) Kami proses menjadi ‘alaqah (segumpal darah), dari ‘alaqah menjadi mudghah (segumpal daging), kemudian dari segumpal daging Kami jadikan tulang. Dan setelah proses itu Kami balut pula dengan daging. Setelah itu kami ciptakan makhluk baru berbentuk lain. Maha Suci Allah, Pencipta yang paling baik.”
Surah Al-Mukminun:12-14

Wallahualam~


Hurm, esok bakal berdepan dengan gyneacology ward pulak. Group yang dah melaluinya experienced a very sad situation. Abortion, abortion, and abortion.. (-.-) Adakah ini akan jadi penamat kisah aku dan OnG? Sama-sama kita lihat.. (pheww~~)


Allahumma yusahillana..


p/s: daripada nak lima orang anak, jadi sorang saja. haha. trauma. sekali cikgu gynea kata, at least dapatkanlah anak 3 orang.

ok..*hilang hujah*

2 comments:

Fathin Aina said...

hahahahaha...part p/s tu mmg x tahannnn guling2 aku baca..hehe :D

tau xpe...nsb bek msia abortion tu illegal...kalau ada exceptional cases pun...x snggup aku..huhu

chaiyo2 kella!

Keyla said...

hihihihi... trauma la aina..

ish... xboleh3.. aku surrender dah part2 sambut baby ni..

tambah lagi abortion. tidaakk!

T.T

Photobucket