Thursday, March 10, 2011

Rejuvenation



Salam alaik~


Sistem immunisasi kalah lagi. Perubahan musim sejuk ke musim bunga memang selalu membawa gejala-gejala seperti demam, selesema, batuk dan lain-lain. Mungkin pada pandangan saintifiknya begitu, namun hakikatnya semua itu adalah kifarah~~ betul tak?




Tapi bukan nak bicara pasal itu~ =)


Baru-baru nie asyik terketuk saje. Mungkin Allah nak ketuk hati yang degil ni.. Terasa seperti doh yang diuli masa nak buat roti canai. Diramas, dihentak, ditepuk2, ditumbuk2, di baling2, dilenyek2 dan dilambung-lambung.. Sakit.


Tapi tuk ape sebenarnye?


Kalau ikut istilah doh tu, supaya doh tu jadi lembut la.. nanti kuih pun naik cantik, gebu, lembut dan sedap dimakan. Hurm, tak sia-sia dihempuk2 masa uli kan?

Kalau difikirkan, cam tu lah hati aku baru-baru ni.
Sakit.
Sakit bila kena tegur.

Sapa kata tak sakit bila kena tegur direct. Sapa kata tak terluka bila terang-terang betul hakikat yang kita nak nafikan. Sapa yang tak sakit? sapa yang tak terluka? Lagi perit lagi ada. Ganas penangan yang berterusan ni. Rasa cam doh tadi la.. ditumbuk2 di muka, dilenyek2 dan dihempuk2.. Ganas~


Berturut2 diketuk. Kalau tak berturut mungkin akanku pandang sepi. Tapi hakikatnya tak. Sebab Allah memang nak aku sedar. Dan siapa lagi yang sebaik-baik pemberi tarbiyah kalau bukan Allah? Siapa lagi yang lebih mengetahui isi hati hambaNya kalau bukan Allah? Dan yang paling penting teguran siapa lagi yang aku boleh terima kalau bukan teguran Allah?

kan..


Ya, manusia ada ego. dan aku pun ada. Kadang-kadang bila kita kena tegur for the 1st time atas kesalahan kita, ego datang dulu. Beri 1000 macam alasan.

Bila masuk 2nd time kena tegur topik yang sama. Ego sakit. Tapi still nak jugak tegakkan benang yang basah. bagi alasan kat diri- takpe, tak pe.. relax dulu..cuba untuk buat endah tak endah lagi.

Tapi bila masuk 3rd time, ketukan tu terlalu sakit untuk aku terima. Pedihnya, hanya Allah saja yang tahu. dulu suka sikap ignorance. biarlah, biarlah.. tapi bila sekarang nie nak biarkan, dah tak jadi dah.

Dah rasa kena respon untuk bukak pintu yang diketuk2 tadi. Sakit yang rasa ; Ya Allah, sakitnya! dan saat itu aku rasa aku kena respon.

~
(any clues what i'm talking about? sorry, no clues..fikir sendiri la~=p)


.............................................................................................................................



Akhlak dan ukhwah bukanlah soal baru. Bukan juga soal yang remeh-temeh. Ia isu semasa, kat mana-mana. Jadi topiknya luas dan general. Kerana keluasan dan ke'general'an akhlak tadilah isu ini kena diulang-ulang dan ditekankan dalam hidup seharian. Tanpa akhlak, hidup akan binasa. tak de kesefahaman, takde toleransi, takde kerjasama.

Rasulullah s.a.w pun diutuskan untuk menyempurnakan akhlak manusia. dan baginda sendiri adalah cermin kepada Al-Quran. Subhanallah, tak dapat nak bayangkan camne Rasulullah s.a.w.
Hebat sungguh.


.............................................................................................................................


Allah ketuk sebab tak ada siapa lagi yang berani nak ketuk.
Allah tegur sebab takkan ada yang nak tegur.
Allah tarbiyah sebab dari Allah saja hati yang degil ini patuh.


Apa-apapun, ingatlah,
sebabnya, Allah nak jadikan hati kembali lembut, hilang amarahnya, hilang prasangkanya, hilang titik hitamnya. Nak jadikannya putih berseri, dimana hanya tauhid, husnuzhon, dan kebaikan sahaja yang bertapa..masyaAllah~Ya Allah, kasih sayangMu sungguh tak bertepi..

Ya Allah, tetapkanlah hatiku atas jalanMu..



2 comments:

Fathin Aina said...

suka analogi roti tu! hehee

iA..moga Allah tsabat hati kita sentiasa atas jalan ni, n bantu kita utk buang karat2 yg ada ni iA =)

p/s: aku pun rasa mcm kena debik2 je lately nih..huhuu..alhamdulillah la kn..teringat entry ckin pasal pukul manja..hehehe
pp/s: syafakillah keyla, bler da sehat nnt, buat la roti..hahaha =p

Keyla said...

ade pulak~~..

haha..


iA, debikan itu kena terima, bukan ditepis..

Photobucket