Tuesday, January 6, 2015

Positif vs negatif

Salam alaik,

I'm a positive person. Bukan nak memuji diri tapi begitulah hakikatnya. Hehe. But being a positive person doesn't mean that I had never think of negative. It just only positive mind comes after that. Positive after negative. Or shall I say re-positived?

Melalui hidup ini,kita takkan terlepas dari masalah-masalah. Lepas satu, satu. Tak berhenti sampai kita mati. Tapi mati itupun bukan menamatkan semua masalah juga. Ada alam lain yang akan menggantikan kehidupan sekarang. So, melewati umurku yang sudah suku abad (and bakal lebih setahun :p ) dengan melalui ujian-ujian-nya, dapat kukatakan semua ini membina kepositifan dalam diri. Positive untuk menghadapi hidup yang mendatang.

Seperti anak-anak kecil yang baru belajar berjalan. Walau seringkali jatuh dan menangis, tetapi tetap diteruskan juga usaha sampai akhirnya dia boleh berlari.. wahh, *clap*clap*clap*. Dan masa itu dia boleh tersenyum dengan usahanya.

Tersenyum dengan usaha itu mungkin boleh dibayangkan seusai kita meninggalkan dunia yang fana ni. Itulah senyuman kepuasan. Puas atas usaha-usaha di dunia. Dan boleh berehat di syurgaNya. Alangkah bahagianya menjadi orang yang tersenyum ketika itu.. oh..

Positive, positive! InsyaAllah. Moga Allah memilih kita semua masuk ke dalam syurgaNya.. Ameen..

Menjadi positive kadang-kadang bukan satu kelebihan, dan menjadi negative pula bukanlah satu kelemahan. ye tak? Kadang-kadang positive sangat memakan diri juga. Hasilnya kita akan kecewa bila kita tak dapat yang kita inginkan. Tapi it's the other side of positive minded la..

And being negative pun bagus juga sebab ia akan buat kita lebih berhati-hati dan tak terburu dalam judgement. Cumanya jangan berlebihan.. Sebab ingatkan dalam sepotong hadis:

Firman Allah di dalam hadith qudsi:

Sabda Rasulullah SAW bahawa Allah SWT telah berfirman:

“Aku adalah seperti sangkaan hambaKu terhadap Aku. Dan Aku bersamanya tatkala Dia mengingatiKu. Sekiranya dia mengingatiKu dalam dirinya, maka Aku akan mengingatinya dalam diriKu.

Sekiranya dia mengingatiKu di khalayak ramai, maka Aku akan mengingatinya di depan khalayak ramai yang lebih mulia(para malaikat dan nabi-nabi). Jika hambaKu mendekatiKu sejengkal, Aku akan mendekatinya sehasta. Jika hambaKu mendekatiKu sehasta, Aku akan mendekatinya sedepa.

Jika hambaKu mendekatiKu dalam keadaan berjalan, Aku akan mendekatiNya dalam keadaan berlari(cepat).” Hadith Qudsi Riwayat Bukhari dan Muslim. Hadith nombor 59 dalam Kitab Al-Wafi karangan Imam An-Nawawi.

Sangkaan..

Jaga sangkaan kita. Be it positive or negative, jangan biarkan ia memakan diri. Don't rush into judgement, yang Allah tak sayang kita, kenapa Allah buat camni pada kita, etc, etc.. 

Everyone has their own path of life. The way that Allah lined up for each of us is differ. So don't compare, stay happy with your life, stay cute and live life to the fullest!! ok?! :) ok, ni mmg positive! haha.


I don't know what I'm talking about actually, just sudden ideas due to some issues i heard.
ok, tu je. Stay positive people!

No comments: