Sunday, January 5, 2014

al-Ilmu bila a'mal...


Al-ilmu bila a'mal,
kasy-syajarah bilathamar~

Pepatah arab yang sering diguna time2 belajar bahasa arab dulu2..

Ilmu tanpa amal,
seperti pohon yang tak berbuah.


Ilmu banyak. Bila ditanya semua tahu. Semua boleh jawab. Tepat dan jitu. Kalah orang lain.

Tapi bila tengok amalnya..
Pelik.

Macam tidak tahu.
Macam tidak pernah diberitahu.
Macam tidak pernah diajar.

Hairan.
Pelik.
Aneh.

Ada juga kan manusia seperti ni?
Kalau tak, masakan boleh muncul pepatah ni.


Jangan tunjuk orang lainlah.
Cukup tengok kat diri sendiri.

Ilmu yang banyak ni tak menjamin diri ke syurga, tahu?
Hanya amal yang boleh bawa sampai ke sana.


Ubah diri sendiri kalau nak ubah orang lain.
Tapi hakikatnya...

Rasa annoying sungguhlaa..
Jumpe orang2 camni.

Takpe, mungkin Allah nak tegur diri
lihat orang lain cam lihat diri.
kalau rasa annoying, yang sebetulnya rasalah benda yang sama kat diri sendri
bila rasa diri pun cam tu jugak.

silalah rasa annoying pada diri sendiri...


fuhh..


*cakap pong pang semua orang boleh buat. suruh buat, tengok..

1 comment:

MUHAMMAD BILAL SHAFIQ said...

https://www.facebook.com/bilal.shafiq.3975
http://pathislamic.blogspot.com