Sunday, January 6, 2013

Tahun baru, semuanya baru

Salam alaik,

Bismillah,


Welcome, 2013. Masa memang berlalu. Dan akan terus berlalu tanpa menunggu kita. Allah dah mention dalam Surah yang famous tentang masa ni,
(Bismillahirrahmanirrahim)

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman dan yang beramal soleh. Yang berpesan-pesan kepada kebenaran, dan berpesan-pesan kepada kesabaran" 103:1-3

Yang kalau ditranslatekan kepada english:

By time, Indeed, mankind is in loss. Except for those who have believed and done righteous deeds and advised each other to truth and advised each other to patience.

Kita akan berterusan dalam kerugian, sampailah kita menjadi mereka yang disebut dalam ayat ketiga itu.

Dakwah. Menyampaikan, menyeru.
Kita menyeru manusia kepada perkara yang benar. Kita seru mereka kepada Allah. Kepada perkara-perkara yang mereka lalaikan kerana dunia.

Dan dalam menyeru itu, kita bersabar. Dalam menarik manusia kepada Allah itu sangat memerlukan kesabaran. Kerana kita seru mereka kepada sesuatu yang bertentangan dengan nafsu mereka. Dan of course, nafsu kita juga. Dan itu memerlukan kesabaran.

Jalannya jauh, jalannya berliku. Sunnatullahnya begitu.
Tak ramai yang boleh sampai kehujung. Tak ramai. Kerana jauhnya perjalanan dakwah ni, ramai daie rasa penat. Lalu tersungkur, dan mungkin terus berlalu pergi.

Naudzubillah... Bila fikirkan perkara ni, aku jadi takut. Kerana aku tak tahu apa yang ada pada aku yang boleh membuatkan aku tsabat. Aku tak tahu. Tapi aku tak mahu tersungkur, malah aku tak mahu berlalu pergi.

Walaupun aku tahu, aku tak diperlukan dalam dakwah ni, tapi aku memerlukannya. Aku tahu aku tak diperlukan. Kalau aku tiada pun, dakwah ni masih boleh berjalan dengan usaha orang-orang lain yang mencari CintaNya. Dakwah masih boleh berlaku, tanpa aku hadir disitu. Aku tahu itu. Sebab itu aku tanamkan dalam hati, aku perlukan dakwah ni, biarpun aku tak diperlukan.

Aku perlukannya. Kerana aku mahu syurga. Heh, tak logikkan? Tak perlu jadi daie, jadi syahid pun dah boleh dapat syurgalah! Hurm, sorry.. Syurga yang kumahu pergi ialah syurga yang tertinggi. Yang jadi tempat tinggal para Nabi. Dan perkara yang mereka buat didunia ialah menyebarkan dakwah. Jadi Daie.

Rantai yang mengikat kami ialah jalan ini. Biarlah orang kata tak logik pun. Tapi aku yakin jalan yang aku pilih. Cuma...

Aku takut. Mampukah aku tsabat? sekali lagi aku tanya diri, apa yang ada dalam diri aku yang membuatkan aku boleh tsabat?

Tapi jawapannya masih , aku tak tahu. (-.-)

Bolehkah aku tsabat ya Allah? Mereka2 yang pernah lalu jalan ni, lagi hebat dariku pun boleh tersungkur, jadi apa yang ada pada diri aku yang aku rasa aku boleh tsabat? Allah...

Aku nak apa sebenarnya dengan dakwah ni?
Apa kepentingan aku untuk dakwah ni sebenarnya?
Adakah aku benar-benar memerlukannya?

Persoalan-persoalan yang perlu dicari jawapannya!

Ya Muqallibal Qulub, tsabbit qulubana ala deenik..
Wahai Tuhan yang membolak balikkan hati, tsabatkan hati kami pada agamaMu..

tsabat: tetap/ teguh

No comments:

Photobucket