Tuesday, July 10, 2012

V Nemocnici 2

Bismillah,


Lagi semingguu nak habisskan 5th year!! okey, sekarang dah rasa tak best sebab orang rumah dah start balik(last week). jadinya rasa nak balik rumah tu lagi menebal.. aish, pengaruh rakan sebaya sungguh!

Sudah 5 hari berpraktikal di department cardiosurgery. Rutin harian bermula seawal 7 pagi di sana. Maksudnya aku kena bangun seawal 6 pagi untuk kejar bus dan bersiap2.. Waa, menangis tiap-tiap hari begini. Dulu pergi kelas pukul 8 pagi, pukul 7 tu baru dapat turn mandi tau.

Takpe, Allah nak tarbiyah ni. Nanti bulan Ramadhan senang bangun subuh.. (yela tu, sana jam berubah 6 jam kebelakang~) Takpe2, positif!

Aku tak pernah berjaya sampai tepat kat department tu pukul 7pagi..hehe (jangan ikut perangai ni). Bukan salah aku la, sebab aku dah kuar seawal 6.40 untuk kejar bus. Tapi aku tak sure la bus tu yang awal sangat ke atau memang waktu tu bas takde. Dah dua hari camtu padahal dalam jadual ada pukul 6.42pagi (ehe, 2 minit utk kejar). Yang ada bas seterusnya pukul 6.56 pagi. Jadinya macamana aku nak sampai tepat pukul 7 kalau 4 minit sebelum tu baru jejak kaki dalam bas? ^^,

Dyorang akan ada ward round start pukul 7 pagi. 7.35 pagi akan ade meeting semua Cardiosurgeon dalam satu bilik tu. Waa, rasa inferior sungguh la duduk dikalangan doktor2 ni.. dah la aku nie kecik, lagi rasa kecik dibuatnye.. =P tapi aku maintain gaya cool macam takda apa2.. (apola..)

Pukul 8 pagi dah masuk OT (operation theatre). Nama je theatre, tapi takde music pun. =p (hey!!). So, start dari sini lah aku akan bersuamuka dengan darah sampai ketengahari. (kalau operation sekejap, selamat la.) Waduh, dah la sarapan pun tidak, perut kosong, pastu dihidangkan dengan warna pekat darah serta baunya.. Bukan tak mahu sarapan, okey..cuma pagi sangat la..perut pun baru bangun tidur.. hihi

motif gambar: tiada..;P

Aku risau je collapse kat tengah-tengah OT tu. kalau berdua ke takpe la, tapi sorang-sorang.. siapa nak pastikan aurat aku terjaga nanti?  = (   Oleh kerana itu, aku selalu buat senaman kaki. Takpun, pandang tempat lain selama yang boleh. Ataupun kalau tak malu aku tumpang kerusi anesthesiologist yang duduk monitor pesakit..hihihi.. Takpe, dyorang baik. =)

Aku memang pening la tengok darah. Lagi-lagi darah yang segar tu, memang aku tak boleh la.. Tapi sebab kat OT ni asyik pengalaman tgk open heart surgery je; sama ada coronary by pass, atau valve replacement, memang adegan-adegan darah memancut tu ada je la. Seram sejuk tahu?

Tapi bila difikir-fikirkan.. Allah nak tarbiyah (didik) ni.. Allah nak hilangkan aku punyer bloodsickness kot eh? Sebab tu asyik encounter darah je. Alhamdulillah..kalau nie boleh sembuhkan, aku cuba la bersabar.  Cuma janganlah aku pitam lagi. Malu. ;((
(amboi, yang beritahu semua orang kat blog nie yang awak tu bloodsickness x malu pulak?  ehe..;P)

 Semua benda Allah nak tarbiyah kan kella? Mesti tension je orang yang bace post aku kan? Asyik-asyik ulang ayat yang sama. =)

Tapi nak buat macamanalah.. Hakikatnya memang inilah yang dihadapi. Ujian-ujian untuk didik hati. Allah nak tarbiyah, Allah nak ajar, Allah nak bimbing kita setiap hari untuk jadi manusia yang lebih baik.Jiwa, hati, minda kena selalu berhubung dengan Allah, tak kira susah atau senang. Kalau mereka ni tak connected dengan Allah, takut connected dengan benda lain pulak.. Naudzubillah!

p;s: Aku tak mahu Ramadhan kali ni macam tahun lepas. Nak upgrade lagilah. Baru mantop!
Salam marhaban ya Ramadhan~

No comments:

Photobucket