Wednesday, April 11, 2012

V Nemocnici

Salam alaik,

InsyaAllah, mulai saat nie daku akan mula menulis tentang pengalaman2 berada di hospital aka Nemocnice dalam bahasa Czech yang kuberikan tajuk 'V nemocnici' yang bermaksud 'Di Hospital'.

^^,

Sangat best!! Sepanjang keberadaanku di negara asing ni, pengalaman bersama dengan doktor2 mereka dan pesakit2 yang dirawat di Fakultni Nemocnice adalah antara memori yang sangat2 bermakna bagiku. Mereka ada semangat, ada kekuatan, ada inspirasi, ada ketekunan, ada prinsip, saling hormat-menghormati, kerjasama, dan yang paling hebat sekali, sikap zuhud mereka. Sangat2lah merendah diri mereka nie..Kalau yang specialist tu, macam tak pernah terkenal pun.

Kalau ade Profesor yang naik basikal, maka kat sinilah dia akan tinggal. Kalau ade Doktor yang naik bas, maka kat sinilah dia berada. Subhanallah, moga Allah beri hidayah pada manusia2 yang memang dah ade ciri Islam tu, cuma belum Islam dalam aqidahnya.. Subhanallah, kadang2 malu dengan mereka sebab diri sendiri yang Islam nie pun tak cukup lagi ciri2 Islam tersebut.. Astaghfirullah. :((

Bukan nak kata apa la, tapi kadang-kadang bila kita pandang mereka, rasa macam ditarbiyah. Lihat cara mereka, kita bermuhasabah. Rasa tarbiyah Allah tu kuat dari mereka. Bukan yang negatif ya, tapi yang positif, insyaAllah.

Pengurusan masanya, kesopanan mereka, saling bertegur-sapa tak kira dimana, hormat-menghormati tu memang salute habis, sistem mereka.. Subhanallah.. Dan banyak lagi la..

Memang dari satu sudut, mereka ada juga kekurangannya. Selain terkenal dengan sikap suka minum arak, dyorang juga tidak bertuhan atau atheis. Bertindik, bertatu tu memang akan ada je la. Perempuan merokok, (lelaki apatah lagi), dan lain-lain..Bila dalam keadaan begini, kadang2 hati kena cepat2 sedar balik.. Kena selalu anggap minum arak, merokok, bertindik semua tu bukan perkara biasa. Kalau tidak, hati akan jadi tak sensitive dah, dan kalau balik Malaysia nanti, takut hilang terus ke’sensitiv’an tu.. Rosak la jawabnya. Karang tengok orang Malaysia merokok, minum arak, ape semua dah tak rasa apa2..Bahaya tu! AWAS!

So, kesimpulannya disini, ada perkara kita boleh ambil dan jadikan teladan, tapi ada juga perkara yang kita kena selalu jaga-jaga. Halal dan haramnya, ke’sensitive’an hati, semua kena diambil berat. Dan semuanya kita kena jaga. Bukan orang lain, bukan sesiapa, tapi diri sendiri. Mak ayah dah takde nak tolong jaga kat sini. So, pandai2 jaga diri, cari kawan..

Dan semua itu mengajar aku, mendidik aku..untuk jadi yang lebih baik.. So, insyaAllah, akan kucoretkan lagi kisah2 mereka dalam blog ini.. InsyaAllah, apa yang aku dapat disini, akan kukongsikan bersama.. Tak banyak, sikit pun jadi, ye tak? ;)

Wallahualam,

Kella~

No comments: