Thursday, November 17, 2011

KeredhaanMu



Salam alaik,


Redha. Bila sebut tentang redha, apa yang anda fikirkan? Apa yang bermain dalam fikiran? Bagiku pengertian redha itu sangat luas. Ia bukan sekadar pasrah. Bukan juga berserah. Bahkan ia lebih daripada itu.

Mari kita lihat maksudnya dari sudut istilah;

Pengertian redha ialah menerima dengan rasa senang dengan apa yang diberikan oleh Allah s.w.t. baik berupa peraturan (hukum) mahupun qada' atau sesuatu ketentuan daripada Allah s.w.t. ~quoted~


Redha itu bila kita terima sesuatu dengan seikhlas jiwa. Tiada terpaksa, tiada dipaksa. Tiada rasa gundah, tiada rasa payah. Terima dengan ikhlas. Seikhlas hati.

Ia adalah rasa tunduk dan patuh pada Qada' dan qadar Allah dengan segala kelapangan dada. Dengan segala kelapangan jiwa. Merasa senang dan gembira menerima syariat yang ditetapkan oleh Allah, walaupun susah dan payah untuk dilakukan.

Kerana redha itu adalah manifestasi daripada kesempurnaan iman, kemuliaan taqwa dan menandakan kepatuhan kepada Allah. Ia lahir daripada rasa cinta kepada Allah, pancaran daripada makrifatullah.

Bila kenal Allah, kita akan rasa cintaNya. Bila kita dikurniakan cintaNya, maka kita akan menyerah segala baik buruk kepada Allah semata. Kerana rasa cinta yang lahir itu membuatkan kita terima dan berserah. Kita akan merelakan apa sahaja yang Allah lakukan untuk kita.


Ia adalah penyerahan yang bersungguh-sungguh.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
" Tetapi tidak ! Demi Tuhanmu, mereka tidak dipandang beriman hingga mereka menjadikanmu ( Muhammad ) hakim dalam apa yang mereka perselisihkan di antara mereka, kemudian mereka tidak merasa sempit dalam hati mereka tentang apa yang engkau putuskan serta mereka menyerah dengan bersungguh - sungguh ". ( Surah An-Nisaa' : Ayat 65 )


"Mereka tidak dipandang beriman.. sehingga mereka menyerah dengan bersungguh-sungguh"..

MasyaAllah~

Redha itu hanya ada pada orang yang beriman. Redha itu hanya dirasai oleh orang yang benar-benar yakin akan qada' dan qadar Allah. Ia hanya wujud dalam hati orang-orang yang merasai cinta Allah. Lalu satu persoalan mucul. Adakah kita tergolong dalam lingkungan itu?


Ada orang yang selalu redha apa yang berlaku ke atasnya. Ada orang yang redhanya datang selepas habis sumpah seranah keluar. Ada juga yang redhanya lambat sedikit, hanya datang setelah memaksa diri untuk redha.

Jadi kita digolongan yang mana?


Mungkinlah orang kata, redha itu payah. (Yes, memang payah).
Mungkin juga ada yang kata 'cakap senang la tapi nak terima susah.' (Yes, memang susah)

Tapi kita kena selalu ingat,

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." Al-ankabut ;2-3


Kena selalu hadam,

Katakanlah: Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah semesta Alam.


Kita berbeza, tapi fitrah kita sama. Dan Allah tahu apa yang terbaik untuk kita.

Dan firman Allah s.w.t yang bermaksud :
" Dan alangkah baiknya jika mereka redha dengan apa yang Allah dan Rasulnya berikan kepada mereka sambil mereka berkata : ' Cukuplah Allah bagi kami , Ia dan Rasulnya akan berikan pada kami kurnianya ,Sesungguhnya pada Allah kami menuju ".
( Surah At Taubah : Ayat 59 )


Tahu redha itu payah. Tapi kerana kepayahannya, Allah kurniakan syurga. Bukan semua orang boleh redha, tapi sedar tak sedar, bila kita redha, kita takkanrasa sakit dah.

Bila kita redha, kita tak sedih dah.
Bila kita redha, kita tak sakit hati dah.
Bila kita redha, kita tak risau dah.

Hanya bila redha itu datang, kita rasa tenang~


Redha itu sifat orang mukmin. Orang yang Allah kurniakan iman. Kerana iman itu bukan hanya cita-cita dan harapan, tapi iman itu adalah keyakinan. Keyakinan yang diiringi dengan amalan. Dan redha merupakan salah satu manifestasi keyakinan, satu bentuk kepatuhan.

Maka beruntunglah orang-orang yang redha dan saling meredhai itu!

Berdoalah, moga kita semua dianugerahkan rasa cinta dan rasa manisnya redha ata ketentuan Ilahi.. insyaAllah!




Ya ALLAH, ajarkan aku erti redha.


p/s: selalu nak Allah redha, tapi adakah diri selalu redha? *sigh*

No comments:

Photobucket