Monday, October 31, 2011

Manja


"Orang yang nak bawa dakwah dan tarbiyah ni tak boleh manja.."

Bibir memuncung automatik bila ayat itu sampai ke telinga. Hati protes. ' Nak manja pun tak boleh.. alahai~'

Bukan pertama kali aku dengar ayat tu. Lama dahulu dah pernah dengar dah. Dah pernah hadam dalam fikiran dah. Tapi taktahu kenapa kali nie bila ayat itu dilantunkan kembali, rasa nak rebel pulak..

Manja. Dulu aku taktahu aku ada sifat itu. Bila mak mengatakan sendiri sikapku, aku sedikit tersentak.

" Anak mak yang paling manja kila la. Nak tegur sikit pun tak boleh. Cepat betul nak merajuk."

Aku ketawa bila dengar kata mak. Manja rupanya aku nie. Tak boleh terima sebenarnya sebab aku sendiri tahu aku ada gaya brutal sikit. :) Ada jiwa kental sikit. (hehe)

Tapi bila aku tahu dan sedar, sikap manja itu terbawa-bawa. Manja dengan kawan-kawan, manja dengan kakak-kakak, manja dengan emak, manja dengan arwah abah, manja dengan anak buah, manja dengan sesiapa saja yang aku rapat. Manja.

Ia spontan. Takde sempat nak fikir 2-3 kali untuk jadi manja. Takde nak buat-buat manja. Memang manja. Real..


So, bila ayat atas sekali merujuk kepada orang yang manja, aku sedikit terasalah. Walaupun aku faham ayat itu tak merujuk kepada orang yang manja asli, tapi sebenarnya merujuk kepada orang yang buat-buat manja (yeke?) tapi aku still terasa.

Ke ia merujuk kepada 2-2 jenis manja?

" Orang yang nak bawa dakwah dan tarbiyah ni tak boleh manja.."

Manja dalam istilah main-main buat kerja
Manja yang bermakna tak serius
Manja yang merujuk kepada malas berdikari
Manja yang bermaksud tak tahan ujian
Manja yang sama erti dengan mengada-ngada
Manja yang kena duk perhati 24 jam

Manja..

Manja ke aku nie?

Orang manja nie sukakan perhatian. Aku suka ker? Kadang-kadang aku rimas jugak kalau selalu orang beri perhatian. Dan aku bukanlah orang yang suka menempel kat orang lain, kecuali dia seorang teman yang rapat. Hurm..

Aku taktahulah.. Mungkin manja yang aku ada nie seperti yang mak aku katakan. Tak boleh kena tegur, mesti terasa. Tak boleh kena marah, mesti tak mahu kawan. Tapi itu bukan semua orang pun ada ker?

Manja betul semua orang. :P


Tapi memang aku manja la. Hari tu aku tengah daurah tapi asyik rasa nak balik je. Siap cakap terang-terang yang tak tahan tu. Alahai, kella~ behave la.. nak jadi mak orang dah perangai macam budak kecil. (eheh~)Bukannya tak pernah berdaurah lebih dari 3 hari. Tu pun mengada-ngada. Kan? Mintak maaf la kakak2 kalau terasa hati denganku~~ emosi tak stabil, asyik teringatkan rumah..


Aku nie memang manja la kan. Kena rotan lenkali nie. Tapi kalau sekali sekala, boleh kot? :))

~ Bagiku...
Manja pun satu fitrah manusia yang ada untuk sama-sama berkasih-sayang, tapi ia perlu dihadkan dalam kadar tertentu sesuai dengan keadaan, masa dan usia~

Manja tak salah, cuma pembawaannya perlu dihadkan. Kalau semua orang nak manja time buat kerja dakwah, alamatnya dakwah takkan sampai kemana-mana. Bukan setakat kerja dakwah, kerja biasa pun takkan sampai ke 'expectation'nya.

Dakwah dan tarbiyah tak perlukan orang yang manja, tapi perlukan orang yang cekal hati, yakin diri, dan tak mudah berputus asa. Sebab jalan ini tak ditaburi dengan haruman kelopak bunga mawar, bahkan ditaburi dengan duri-duri yang tajam menikam.

Jadi orang yang manja tidak sesuai. Benar-benar tak sesuai. Kalau dia nak lalu jugak, dia tak akan tahan.

Sebab susah.

Sebab tu kena tarbiyah. Sebab tu kena basuh. Sebab tu kena doktrinkan dalam fikiran.

Tarbiyah tak perlukan orang manja..



So,Jangan jadi manja, okey!
(manja sikit-sikit boleh~hihi)

Behave! ^__^



3 comments:

rusnarusli said...

Salam keyla :)
jazakillah~
betullah mcm keyla kata, kalau semua manja tak jalanla tarbiyah & dakwah.
semoga kita semua dikentalkan hati selalu :)

<3

perempuan berkalung sorban said...

nak manja2 dengan kilaaaaaa ♥

keyLa said...

salam k rus~ waiyyaki.. hurm, kena develop sifat kental tu, insyaAllah.. ^^

perempuan berkalung serban.. i pun nak bermanja2 dengan u lah akak~~ hehe..i know who u r~ miss u!!