Tuesday, September 20, 2011

Menangis

Salam alaik,

Ada satu topik yang memanggil aku untuk berkongsi di sini.. MENANGIS.

(Wow, rasa cool tak tajuk nie..=p)

Majoriti kita kata tak cool langsunglah menangis. Apa lah menangis, macam budak kecik. Budak perempuan saja yang suka menangis. Hilang macho kalau mengalir air mata. Ye tak?

Yeke? hurm, let's see.

Kerana anggapan-anggapan nie, ramai manusia tak sudi memperlihatkan takungan air matanya pecah. Ramai yang sanggup menahan perasaan sendu dalam hati dari memperlihatkannya.

Menangis itu satu kelemahan.

Itu yang didoktrinkan dalam fikiran.


Siapa yang tak pernah menangis? semua orang pernah menangis kan? kalau tak, tipulah. Baby, kalau tak nangis time dilahirkan, tak normal la jawabnya. Bahkan, saat itu mesti nurse2 tepuk2 dada baby tu bagi nangis jugak..kalau tak, tak kembang la paru-paru baby tu tuk bernafas (berdasarkan my reading la kan..)

Hurm, jadi nak kata kat sini, menangis itu fitrah. Lepas menangis, mesti rasa lega. Mesti rasa puas dan tenang yang kita sendiri tak dapat gambarkan. Nikmat tau menangis tu sebenarnya.

Berdasarkan my reading jugak, menangis dapat membuang racun-racun dalam badan kita melalui air mata. Dan berdasarkan kajian, wanita lebih panjang umurnya berbanding lelaki disebabkan sering mengalirkan air mata.. believe it or not? ;)


What's surprising me lagi ialah dalam al-Quran pun ada jugak sebut tentang menangis nie. Tak caya?

"Dan mereka menyungkur di atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk" 17:109

Dikatakan dalam ayat nie, Allah memuji golongan yang menangis itu kerana mencapai tahap makrifatullah dan takut pada-Nya. Subhanallah! Menangis adalah penawar, menangis juga mendekatkan jiwa kepadaNya..

Dalam satu hadis Rasulullah dari Abu Raihanah, katanya " Kami keluar bersama Rasulullah s.a.w dalam sebuah peperangan dan aku mendengar Rasulullah bersabda: ' Diharamkan neraka bagi mata yang selalu menangis kerana takut kepada Allah s.w.t'"-Riwayat al-Hakim.


Menangis dapat ringankan tekanan jiwa, mempunyai nilai perubatan yang tinggi, dan bukan seperti tanggapan orang bahawa itu tanda jiwa yang lemah. Banyak kajian sainstifik telah dilakukan, dan terbukti menangis mempunyai penawarnya yang tersendiri. Subhanallah..

Walaubagaimanapun, sebagai umat Islam, kita dianjurkan supaya tidak berlebih-lebihan, termasuklah dalam hal menangis nie. Kita tak dibenarkan menangis melulu, meratapi kematian dan sebagainya.

Kat bawah nie contoh2 keadaan yang dibolehkan menangis.

1> kerana mengenangkan dosa-dosa yang lalu dalam taubat memohon keampunan Allah.

1>mengalir air mata kerana takutkan api neraka dan azab Allah.

1> mengalir air mata kerana bertemu teman yang lama berpisah

1> mengalir air mata bila melihta kemenangan Islam

1> mengalir air mata melihat agama dihina dan diinjak2 oleh musuh Islam

1> mengalir air mata kerana khusyuk dan sujud kpd Allah.


Subhanallah.. Hebatkan Allah? Menangis itu adalah satu lagi tanda kekuasaan Allah yang perlu kita hayati dan fikir-fikirkan.. MasyaAllah..

Jadi jangan malu lagi nak nangis lepas nie ye.. panjang umur, insyaAllah!

2 comments:

lah lah said...

T_T T_T T_T

cepat pulang kila!
huhu

slm syg,
org badar

Keyla said...

kak lah~

tak lama lgi i'll be there..

:)