Sunday, January 24, 2010

Harijadi dan Air Mata

12 Januari 2010

Ada orang menyambut Hari jadinya..




pada masa yang sama,

ada orang yang berendam air mata..



~Gempa bumi di Haiti~



air mata jadi peneman

Gempa bumi yang berlaku di Haiti 12 Januari lalu mengambil lebih 150 000 nyawa..




mayat bergelimpangan

"Allah memegang nyawa(seseorang) pada saat kematiannya dan nyawa (seseorang) yang belum mati ketika dia tidur, maka Dia tahan nyawa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia lepaskan nyawa yang lain sampai waktu yang ditentukan. Sungguh, pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran) Allah bagi kaum yang berfikir."

az-zumar:42


12 Januari,

Di saat seorang Hamba Allah yang tak mahu menyambut ulangtahun yang ke-21 kerana alasan umur yang sudah meningkat, ada nyawa yang Allah tarik ketika itu.

Pada saat dia mengatakan pantasnya waktu berlalu, ada waktu bagi orang tertentu yang terhenti di situ.

Ketika dia bimbang usianya yang meningkat, ada orang yang sedang menanti usianya terhenti dihujung nafas.

Dia merupakan satu nyawa yang Allah anugerahkan hari barunya dan pada masa yang sama, ada 150 000 nyawa yang Allah tamatkan harinya.



Astaghfirullah...mata terasa panas.

Allah sedang berbicara denganmu, saakella.

Allah is speaking to you,

Allah is advising you,

Allah is teaching you.

tentang redha dan merasa cukup..

redha dan cukup..

(ralatnya hati kerana tak mensyukuri nikmatMu ya Allah..)


"maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?"


Allah sedang berbicara denganmu, Saakella..
dengarkanlah dengan telingamu,
fahamilah dengan hatimu
renungkanlah dengan akalmu..



ya Allah...
(kerdilnya hambaMu ini)


"dan sungguh apabila Kami merasakan kepada manusia satu rahmat dari Kami, dia menyambutnya dengan gembira, tetapi jika mereka ditimpa kesusahan kerana perbuatan tangan mereka sendiri (nescaya mereka ingkar), sungguh manusia itu sangat ingkar kepada nikmat."42:48


Astaghfirullahal -azim...
Astaghfirullahal-azim..
Astaghfirullahal-azim..
Ampunilah aku Ya Allah..
ku pohon..


Erti syukur.

Manusia.Kadang-kadang kita selalu merungut, mengeluh, dan mempersoalkan tentang sesuatu tanpa kita sedar. Tak teringat pun yang kata-kata rungutan, keluhan itu akan menjadi saksi kelak. saksi kepada amal perbuatan kita. saksi yang akan menentukan perjalanan kita seterusnya. Kita perlu sedar bahawa Allah adalah Sebaik Perancang. Allah yang menentukan segala sesuatu. Apa-apa pun yang terjadi, pasti ada hikmah dan pelajaran yang Allah titipkan untuk kita belajar. Untuk kita contohi. kerana tarbiyah Allah itulah satu-satunya tarbiyah yang boleh kita terima, yang boleh kita belajar.. Sebab kadang-kadang manusia ada satu perasaan ego atau sombong yang membuatkan dia susah nak terima kenyataan, nak menerima pelajaran daripada manusia lain. Dan Allah knows the BEST way to teach us, and the BEST way we can learn from it. Subhanallah.

dan aku juga belajar, kerana aku juga tak terlepas daripada perasaan ego dan sombong itu. Nauzubillah. lindungilah aku daripada perasaan riak dan takabbur ya Allah.


oleh itu, marilah kawan-kawan. kita sedarkan diri kita. moga kita tergolong dalam golongan orang yang mensyukuri nikmatNya..syukur dan merasa cukup.. Alhamdulillah.


"ya Tuhanku, anugerahkanlah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku dan agar aku mengerjakan kebajikan yang Engkau redhai, dan masukkanlah aku dengan rahmatMu ke dalam golongan hamba-hambaMu yang soleh."





Allah yang berhak tentukan~
(vsechno nejlepsi untuk yg akan exam winter final..moga Allah permudahkan, iA)

No comments: