Sunday, December 5, 2010

Terngiang-ngiang..

salam alaik~

Muhasabah.

1) Kalau belajar MEDIK itu anda tumpukan 100% keseriusan terhadapnya kerana bakal deal dengan life @nyawa pesakit, maka belajar KAEDAH SOLAT SEMPURNA kena lebih serius dan lebih fokus lagi ++ kerana anda bakal menyelamatkan nyawa anda sendiri untuk kehidupan yang kekal abadi di sana. Betul?

Kenapa nak selamatkan nyawa sendiri? Kerana solat adalah perkara pertama yang akan ditimbang sebelum amalan-amalan lain.. Dengan tertolaknya solat, xda amalan lain yang backup.. finish on the spot.

Pernah beratur dalam bank? Tahu macamana perasaan menunggu? Macamana perasaan kalau dapat number giliran yang dalam seratus ke atas dan time tu baru orang kedua yang tengah deal dgn pegawai bank tu. Cne perasaan? Tension tak?.

Andaikan ada 70 000 orang yang syahid zaman Rasulullah termasuk para sahabat.. Pernah tak kita terfikir boleh dapat angka giliran yang ke-70 001 masa time nak hisab nanti? Pernah tak terfikir boleh dapat number ke-100000 sekalipun? Boleh dapat bayangkan tak penantian di padang Mahsyar nanti? Boleh dapat rasakan tak bagaimana? Tapi tu baru Umat Rasulullah s.a.w.. belum lagi Nabi2 dan Rasul2 yang lain.. (wah, kat mana kita?)

Berfikir..

2) Orang yang enggan berinfaq walaupun dari segi khidmat tubuh badannya utk Islam, maka dia sebenarnya adalah bakhil.

Berinfaq sudah? Berkhidmat? Adakah pinjaman Allah-anggota badan kita ini hanya pinjaman yang biasa-biasa? Pinjaman Allah ni 'biasa'kah?

Refleksi diri..



Itu je buat masa nie~ Insya Allah bakal disambung..
Kata-kata Ustaz itu sering berlegar-legar difikiran...


No comments: