Friday, November 19, 2010

Cinta itu hebat jika....


Salam alaik~


Hurm, dah lama nak tulis pasal entry nie, tapi selalu tak berkesempatan. Wah2, kella da pandai nak berbahas tentang cinta eh? (nak gelak sendiri..)

Bukan ape, hari tu berkesempatan baca sebuah lagi novel bertajuk 'Sinergi' karya Hilal Asyraf, penulis muda yang berbakat tu. Dan dalam ceritanya ade dipalitkan dengan sebuah analogi cinta yang sangat-sangat menarik. Wah, sungguh hebat kalau cinta itu ditafsirkan sebegini rupa. Bukan calang-calang cinta yang ditafsirkan. Hebat bangat!^^


Sebagai manusia yang diciptakan bersama dengan fitrah, kita tak lepas dengan satu perkara ini, iaitu cinta. Cinta itu fitrah, dan tiada siapa yang boleh mempertikaikannya. Fitrah yang wujud sejak azali. Yang telah datang semasa penciptaan Nabi Adam a.s. lagi. Maka tidak hairan jika cinta itu selalu wujud dikalangan manusia.

Bermacam-macam jenis cinta boleh ditafsirkan dan diwujudkan. Cinta kepada sang Pencipta, cinta kepada ibu bapa, cinta kepada manusia, cinta kepada alam dan macam-macam jenis cinta lagi.

Dan kali ini kita nak specifikkan cinta kita. Hurm, cinta ape agaknya? ^^..

Cinta itu...


Jom, kita mengenali cinta manusia yang sebenarnya..

Bila kita berbicara tentang cinta kepada manusia,ia boleh merujuk kepada ibu bapa, saudara, jiran tetangga, lelaki dan perempuan.

Kita tahu bukan, perempuan dan lelaki itu umpama magnet yang sering menarik. Seperti kutub utara dan kutub selatan. Bila dah berlainan kutub, maka tarikannya lebih kuat, faham bukan? Jadi tak hairanlah bila cinta itu mengikat 2 hati yang berlainan jenis, berlainan kutub, berlainan jantina.

Cinta itu hadir tanpa dipaksa. Betul, tak? Ia boleh datang dalam sekelip mata tapi seumur hidup untuk melupakan. Ia boleh hadir dalam sepintas lalu, tapi meninggalkan bayangan dalam minda. Begitu kuatnya cinta. Begitu hebatnya cinta. Tapi ade lagi yang boleh menghebatkan cinta itu.. (jeng,jeng,jeng..)

Bila kita jatuh cinta (dan bagi yang telah jatuh pun~), cuba fikir cinta kita kerana apa? adakah kerana dia yang ter'smart', ter'hensem', ter' kacak', ter'cantik' , ter'hebat' atau ter~, ter~, yang lain?Adakah kita jatuh cinta kerana physically, mentally or sumthing else yang menarik padanya? Adakah kita jatuh cinta atas dasar apa yang si 'dia' punya? Jadi cube remind balik, jatuh cinta kita kerana apa?

Kalau kita jatuh cinta kerana apa yang ada physical si dia, maknanya kita adalah materialistik. Bila sebut materialistik ini merujuk kepada benda yang berharga yang ada si dia. Dan benda materialistik itu tak kekal~ Jadi......
Adakah kita pasti cinta kita padanya kekal bila dia dah tak smart, tak hensem, tak cantik dan tak hebat?
Kekal ke cinta kita bila dia dah jadi tua, nyanyuk, lumpuh, cacat dan sebagainya?
Cinta kita bertahankah?
Mampukah kita kekalkan?

Susah bukan?
Dan rasa cam nak tabik je pada orang-orang yang mampu mempertahankan cintanya dalam keadaan cam tu. MasyaAllah, hebatnya..

Tapi bila cakap materialistik, bukanlah bermaksud kita tak boleh pilih pasangan kita langsung kerana Rasulullah SAW pernah bersabda:

“Wanita itu dinikahi kerana empat perkara. Kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Oleh itu, pilihlah yang beragama nescaya kamu akan beruntung.” – Riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Jadi ade materialistik disitu. So,pilihlah tapi utamakan yang penting- iaitu agamanya.. Kerana bila agama itu diutamakan, pasti yang lain setel~



Kenapa dah setel? Owh, kerana...
Cinta itu bukan matlamat. (hoho, jangan confuse dulu~)

Ada satu analogi disini. Kita ada 2 benda; alat dan matlamat. Dan alat itu digunakan untuk mencapai matlamat kita. Simple,kan?

Tapi bila kita aplikasikan kisah cinta disini, kita dapat masukkan cinta itu sebagai alat kita. Dan matlamat itu........... mardhatillah~ mencari keredhaan Allah.

Kenapa cinta itu bukan matlamat kita? Kerana kita hidup bukan untuk cinta. Tapi kita hidup untuk mencari keredhaan Allah. Menjadi khalifah dan hamba kepadaNya.
Jadi bila cinta itu bukan matlamat tapi alat, datanglah sesiapapun untuk jadi pasangan kita, kita boleh terima dengan redha. Kerana apa? Kerana kita nak capai matlamat kita~ mardhatillah.

Datanglah sesiapapun maksudnya kita tak hiraukan rupa parasnya, duit, kereta, rumah, asal mana, keturunan, nenek moyang siapa, dan lain-lain tapi kita hiraukan agamanya kerana agama itu yang kita nak untuk bawa kita kepada Allah.

Jadi, cinta itu lebih hebat jika konsepnya begini. Datanglah segunung badai dalam rumah tangga, tapi kerana cinta itu adalah alat, kita boleh terima apa saja,InsyaAllah. Ingat, kerana cinta itu alat.

Sebab apa ramai yang patah hati dalam cinta? Kerana mereka jadikan cinta itu matlamat. Bahkan tanpa sedar, kadang-kadang kita sendiri menjadikannya sebagai matlamat. Dan menjadikan keredhaan Allah itu sebagai alat.

Iaitu dalam kata mudahnya, kita cari keredhaan Allah untuk mendapatkan cinta manusia. Kita bermuhajadah dan mengubah diri untuk mendapatkan cinta-cinta insan yang hebat. Kita jadikan keredhaan Allah itu untuk kita gapai cinta yang kita mahu. Dan bukan sebaliknya. Tapi ini bukanlah konsep ini yang kita mahu..

Kerana bila kita tak berjaya mendapatkan cinta manusia selepas kita kejar keredhaan Allah, kita akan rasa kecewa yang teramat.

Tapi bila kita kejar keredhaan Allah, bukan setakat cinta manusia, bahkan cinta Allah akan hadir bersama. Dan percayalah, Allah akan kurniakan cinta hambaNya yang juga mencintaiNya kepada kita..( AMEENN)~

So,bila fikirkan balik, kita macam tak ada hak langsung untuk mempersoalkan siapakah pasangan kita. Kerana jodoh dan urusan kematian itu ditangan Allah dan dah termaktub dalam luh mahfuz. Jadi, bukan soal siapa yang perlu kita fikirkan, tapi fikirkan soal diri kita yang perlu kita baiki untuk bersedia bersama pasangan kita mencari keredhaan Allah~


Dan cinta itu bertambah hebat jika cinta itu adalah alat....~
Allahua'lam..

Keyla v raudhah.

2 comments:

SupeR HoLky-HOOD said...

bismillah

salam wbrt dearei kila =)
huhu..masyaAllah.. bile kila brbicara mngenai cinta !~ ;p. barakallhufiki ukhti.
stujuu dgn ape yg awk tulis.. iAllah..
bila mana kt paham ape matlamat hidup kt..iAllah the rest will come into the package!~
mg Allah permdhkan urusan kt sume dlm mggapai redhoNya iAllah..
**big hugs**

syg fillah
ahlul beit badar (*-^)

keyLa said...

wslm wbt~~

hihi, kila cilok drp hilal je ni...^^

insyaAllah, moga cinta itu yg dicari...tp ckp mmg senang kan sis, bile nak buat, alahai~~ susahnyer..

bermuhajadah,iA...Allah yg tentukan..
amin3..

uhibbukifillah taky~~ ^^