Tuesday, September 14, 2010

iMpiAn di HaRi RaYa~

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah..
Segala puji-pujian kepada Allah..


Aku kini boleh bernafas lega.. Lega dengan 'percutian' ku disini.. Alhamdulillah, syukur kepadaNya..
Hari nie hari raya kelima. Cepatnye masa berlalu. Femly semua ke penang, tinggal aku, iwan dan kak atun. Mulanya nak ikut, tapi tengok takut pulak clash dengan plan aku nak ke terengganu nie. So, aku x ikut la.. Lagipun dyorang pegi bersama kaki-kaki pancing(abang ipar aku). takkan pergi hanya sehari dua.. mau tidak 2-3 malam kat sana.. orang pancing la katakan..
Tapi, alahai... lamanya tak ke penang! rindunyerr... hurm, takpelah..maybe rezki tahun nie xde.. lenkali la pulak~

Alhamdulillah sekali lagi, aku bersyukur.. banyak juga impian aku tahun ini, raya ini terlaksana.. Solat terawih, solat hari raya, zakat, kubur.. Nak tau siapa bayar zakat tuk aku? Selalunye abang sulung, tapi kali ni for the first time, adik lelaki aku yang bongsu tu melaksanakan tugasnya wakil kepada emak dan aku.. hehe.. sekali nak tergelak pun ade.. macamanalah dia duk depan Tok yang kutip zakat tu..huhu.. bagus2.. tarbiyah dia sikit.

Jumpe sudah anak-anak buah aku yang tak berkesempatan tengok dulu.. Adam Haziq, dan Nursyazwani Zulfa.. Comey3! Haila, aku dah mula sukakan budak-budak! Hurm, kena keep yang ni up sikit lah.. Penting untuk masa depan..hehe. Berlatih untuk mendidik anak sendiri satu hari nanti, chewah! (kella~lambat lagi wokey?=p)
Ya Allah, ramainyer anak buah! matilah aku nak bagi duit raya sorang satu.. Sekarang leh la escape2, sebab belajar lagi..tapi nanti? aduhaii..............................
Tu belum kira adik beradik, makcik pakcik~ ramai3.. hurm, kena belajar rajin-rajin kella!
Masalah lagi bile dyorang ingat mak keyla dyorang nie kaya.. mak keyla xkaya, jpa yang duk taja.. huhu..tapi alhamdulillah, setakat nie aku bagi ikut mampu aku la.. anak buah xleh lebih2.. hihi.. kena adil la kali nie..

Tapi syukur jugak bagi makcik-pakcik, abang kakak yang still bagi duit raya kat aku~ jazakumullah khairan kathira! terima kasih banyak2! jasamu semua dikenang~ sungguh, aku terharu.. moga aku dapat balas suatu hari nanti.. insyaAllah~

Mak, alhamdulillah.. sihat-sihat saja.. mudah-mudahan terus sihat sampai anaknya nie grad. Tak lama dah, tinggal 4 tahun jika Allah izinkan.. cepat masa berlalu, cepat jugak detik menjadi doktor itu.. Doktor? InsyaAllah~

Rakan-rakan lama? Seronok dapat jumpe teman-teman.. ade jugak yang tak dapat nak jumpe. padahal dekat je. masa tak mengizinkan..Tapi bila teringat jumpe-jumpe nie, banyak betul maksiat yang berlaku.. aduhai, sungguh aku manusia yang tak lepas buat kesilapan. Maksiat hati, maksiat mata.. Astaghfirullah, ampunkanlah daku ya Allah. Iman da mula sakit nie. Perlu dirawat! Harapnya aku tak lagi mengulanginya.. behave, kella.. walau dah lama tak berjumpa bukan lesen boleh buat sesuka hati. Ingat tu!

Makanan? ape lagi ye yang tak merasa? Balik hari tu pun dah hampir semua juadah buka puasa aku da try. Time raya lagilah..Hah, cume satu lagi yang aku nak tapi tak jumpe2.. Rendang tok. Feveretku.. Kalau dulu arwah abah suka masak time kenduri.. tapi sekarang da takde.. kakak aku cakap nak buat rendang tok tu lama, bagusnye gune dapur kayu..huhu.. takpe lah, jadilah dodol aku tolong mak aku buat aritu..hihi.. tukang kacau je pon..

Hurm, esok aku akan berangkat ke Kuala Terengganu, menaiki bas ke rumah kak Lah for her big day.. Waaah, masih tak percaya kakak kesayangan kami ini akan meningkat levelnya dari single kepada double, student kepada suri, daripada anak orang kepada isteri orang.. hehe.. Kak lah, wish u all the best for ur 'new world'.. insyaAllah,aku sgt2 yakin kak lah boleh jadi isteri yang baik.. insyaAllah..
Aku? Ramai duk tanya~ tak kira kawan, tak kira pakcik makcik, kakak abang.. semua duk tanya.. lailahaillallah.. muda lagi aku nie.. awat la depa duk risau.. nanti ada aku cakap la....
(haha, kot ye..)

Raya kali ni aku nak protes sikit saja.. Cerita hantu berderet! Taw la bulan puasa baru je lepas.. syaitan,hantu dah tak tertambat, kot ye pun jangan lah dari hari raya pertama hingga sekarang nie cerita hantu saje.. haila~ aku nie rindu sangat cerita cerekarama melayu. even aku peminat movie seram yang tegar, tapi takde masanya aku nak layan cerita hantu time raya nie. tak feel langsung.. huhu.. nanti balik czech nanti aku layan cerita hantu.. sini aku nak layan raya~ please, bagilah can tu..hurm..

Banyaknyer impian dah tercapai! tinggal lagi seminggu lebih aku kat sini..taknak balik!!! aduhai, kalau tak balik, sapa yang nak grad kella? hurm, kena persiapkan mental dan fizikal nih.. (fizikal dah terlebih kilo~ kena minus-minus lagi before fly sana=p)..mental, kena sedia lah.. dah xde da mood raya.. mood study je taw...huhu

oklah, last but not least, nak wish semua selamat hari raya maaf zahir batin!
Moga Allah redha kepada kita di syawal yang mulia ini.. harapnya aku dapat terus istiqamah dalam apepun yang aku lakukan, insyaAllah.. (p/s nie harapan raya tahun nie..=p)

kepada yang beraya di perantauan, jangan bersedih... tak kire dimana kita, kita masih berpijak dibumi yang sama, berbumbungkan langit yang sama, menghirup udara yang sama, meminjam sinaran matahari yang sama.. dimanapun kita, hidupkan lah semangat berhari raya tue yek?


^^
peace~..
with love

No comments:

Photobucket