Tuesday, September 10, 2013

Anthem


Syahadah.
Saksi.
Anthem.
Mujahadah.
Faith.
Fitrah.

Ah, terlalu banyak. Terlalu banyak 'intipati'nya. You describe it. Feel it. They are well-blend and mixed jadi sebuah cerita tentang kehidupan yang aku sendiri merasainya.

Aku, mungkin bukan seteruk Si Dashing Dania yang pernah hidup dengan segala macam jenis budaya luar sana yang orang kita panggil westernized tu. Punk, Gothic, dan entahapaapa lagi yang segeng dengannya tu, segala puji bagi Allah lah aku tak terjebak. Namun untuk katakan diri dah cukup lengkap baik tu taklah. Pakai je tudung, solat je lima waktu, Al-Quran masih dalam list everyday atau at least every 3rd-4th day. But having mixed with other that-is-so-called Jahiliyyah tu, yup I did it.

Minah Hindustan yang satu ketika dulu pernah ulang tayang cerita Mann berpuluh  kali sampai boleh hafallah Amir Khan dan Manisha Koirala tu nak cakap apa. Lagu dan tarian pulak, jangan cakaplah. Tell me, mana satu nak dinyanyi? I can give you full lyric! Seriously.

Yang akan duk melangut tanpa gerak depan TV bila start je cerita dari negara yang berbahasa Urdu tu walau cerita yang ditayang dah berkali-kali tengok.

Yang boleh hafal lagu dalam filem tu dengan sekali tengok?

Yang kalau 'humming' lagu pun lagu rentak gaya tu jugak?

Yang tak boleh nak bersemangat nak study once tak dengar satu lagu feveret tu. (opss, ni rahsia peribadi nih)

Everybody has a past.
Everybody lives a present.
Everybody deserves a future.

Seriously dulu tak rasa benda tu salah. Tak rasa benda tu Jahiliyyah. Sebab semua orang tengok? Sebab TV3 yang tayang cerita hindustan tu every Saturday?

"Wrong is wrong even if everyone is doing it. And right is right even if you are the only one doing it."

True. Benda ni boleh kukatakan dah jadi darah daging aku, my supplement, my hiburan hujung minggu, my penyedap telinga.

But really, wrong is wrong even if everyone is doing it.

Dan nak meninggalkan benda yang dah jadi darah daging ni, dah jadi isi dengan kuku ni bukan senang. Mujahadahnya bukan sehari dua.

"The chains of habit are too light to be felt until they are too heavy to be broken."

Gelaklah bila aku kata susah nak tinggalkan lagu2 dan cerita2 hindi ni. It's similar like those with Korea's, English's, drama's etc, etc.. Even ade aku dengar yang jenis kemaruk cerita Indonesia dan lagu2 depa.

Not all of them are Jahiliyyah. But once you are too relying with them that makes you forgeting Allah, and seems like they are not to increase your iman, they are Jahiliyyah. Tengok hindustan menambahkan iman? meh, beri daku tajuk cerita tu.

Jahiliyyah is everything that is not Islamic. Jahiliyyah adalah apa-apa yang bukan Islam.

Dan yang paling-paling utama adalah, jahiliyyah dengan Islam takkan mungkin bersatu. Takkan mungkin satu arah. Once you go to Jahiliyyah, you are getting far from Islam. And vice versa. Jahiliyyah dan Islam berada pada arah yang bertentangan.

Syahadatul Haq. Penyaksian atas kebenaran. Benda ini yang aku dapat yang buatkan aku kenal balik Islam tu. Kenal balik aku yang sebenarnya. Hamba dan Khalifah. Nikmat yang sampai sekarang aku syukuri. Jujur.
Kesedaran yang tak semua orang dapat. Tak semua orang appreciate.

It's not easy. It's aint easy. Ia perlukan mujahadah yang berterusan. Berapa kali aku try buang semua lagu hindi dari lappy. Dua tiga tahun pun masih ade satu dua. Redownload. (Tapi alhamdulillah sekarang da takde) Takde kat lappy bukak kat youtube. It's never be easy. Just like Dash, Trisy, Addin dan segala watak yang pernah Hlovate tulis dan karangkan. Yang menelan segala kepahitan hanya untuk meninggalkan dunia masa lampau yang hitam pekat.

Mujahadah, berusaha. Sebab Allah lihat usaha, bukan natijah.

Alhamdulillah, Allah sajalah yang buatkan aku terlepas dari rantai-rantai yang membelenggu aku satu ketika dulu. Kalau ikutkan diri sendiri, huh.. takdenye la hai..

There's always  first step in everything. Try. Change. One thing at one time. 

I told you it never been easy. Ia tak mudah seperti kunyah chewing gum. But once I repeat. Allah lihat usaha, bukan natijah. Sejauh mana kita nak dekat kepadaNya, that matters.

I don't say today I'm good enough. Still banyak lagi nak kena baiki, brush up lagi. Menjadi practical Muslim di negara yang bukan beragama (but kat malaysia pun kan) ia sangatlah memerlukan mujahadah yang hebat. Orang lihat dari semua sudut. Kat Malaysia pun tak semua orang boleh terima kita berubah camni. But Allah will help, so don't worry.

Teringat time balik summer dua tahun lepas, kakak aku usha pelik aku.

"Aik, ko tak tengok hindustan ke? on TV now."
"Bukan waktu-waktu ni ko ade kat depan TV ke? Sabtu kan?"

Dan aku hanya menunjukkan sengihan yang tak berapa nak penuh tu pada mereka.. Bukan sekali dua.

But by time, dyorang boleh terima perubahan diri ni. And you know what, sangat touching taw bila Haikal dalam cerita Anthem ni jugak kembali kepada fitrah selepas melihat perubahan Dash. Rasa macam nak menangis part ni. Itulah perasaannya bila kita lihat orang lain pun dapat kefahaman yang kita dulu pernah dapat. Uninterpreted.

Doaku, agar keluargaku pun diberi peluang untuk merasai keindahan kembali kepada fitrah tu. Moga Allah pilih kami untuk memahami agamaNya dan tsabatkan hati kami di jalanNya...

InsyaAllah..Allah's will.

No comments:

Photobucket